Franskmenn smaker på Norsk Sjømat

Franskmennene kaller denne uken for "smaksuken", og fokuserer på smaksopplevelser og mat. Det har fått Eksportutvalget for fisk til å kjøre en stor restaurantkampanje med Norsk Sjømat på menyen.

195 catering-restauranter er med i kampanjen, og alle har satt Norsk Sjømat på menyen. Catering-restauranter er kantinene i de store franske bedriftene, og i løpet av uken serverer de hele 250 tusen måltider til sine ansatte. Cateringkjeden Score Service har laget egen brosjyre for kampanjeuken for Norsk Sjømat. I brosjyren presenteres leseren for Norge som opphavsland for sjømat, næringsinnhold i fisken og sjømatoppskrifter. I løpet av uken serveres retter laget av laks, torsk, brosme, sei og klippfisk. -Frankrike er et av våre viktigste markeder for hvitfisk, og potensialet er stort for fersk hvitfisk, sier fiskeriutsending for Eksportutvalget for fisk, Stål Heggelund. Han understreker at franskmennene er svært opptatt av kvalitet, og mener det er noe vi kan levere fra Norge. 5-fisk kampanjen er en oppfølger av laksekampanjen i mars i år. Den ble så populær at Cateringkjeden Score Service selv tok initiativet til en gjentakelse. Konsumet av Norsk Laks økte med mellom 25 og 40 prosent etter marskampanjen. Heggelund håper denne kampanjen kan gi samme positive resultat.

Publisert: 14.10.2003 , 07.00


Siste saker

X