FSV Group Servicebåt

FSV Group kontraherer fartøy med spesialegenskaper for hydrogenperoksidbehandling

FSV Group har kontrahert et nytt servicefartøy. Båten har spesialløsninger for avlusning med hydrogenperoksid i helpresenning og er vesentlig større en majoriteten av eksisterende servicefartøy, som ofte er under 15 meter.

Tidligere i år kontraherte FSV Group et 24-meters servicefartøy for oppdrett hos Vaagland Båtbyggeri i forbindelse med at selskapet inngikk en langsiktig leieavtale med et ledende oppdrettsselskap. Samtidig ble det tegnet en avtale mellom FSV Group og Vaagland Båtbyggeri for levering av inntil fire ytterligere fartøy.

Det er på denne bakgrunn at FSV Group nå kontraherer nok et fartøy hos Vaagland Båtbyggeri, skriver selskapet i en presseemelding.

Saken fortsetter under bildet

FSV Group Servicebåt
FSV Group Servicebåt. Illustrasjon: Ole Bolsønes.

 

Fartøyet skal leveres i august 2013. Det er Solstrand Trading i Tomrefjord som har levert design- og tegningspakken til fartøyene.

FSV Group er et selskap som ble etablert i 2011 i Aukra utenfor Molde. Daglig leder i selskapet, Petter Thoresen, sier i pressemeldingen at ambisjonen er å være blant de ledende aktørene i markedet for servicefartøy til oppdrett innen 3-5 år

Det nye fartøyet skal blant annet utføre operasjoner som:

• Bistand ved avlusning

• Utsett, kontroll og vedlikehold av fortøyninger

• Utsett/opptak av notposer

• Slepeoppdrag

• Vedlikehold og rengjøring av flytekrager

• Diverse fraktoppdrag

Spesialløsninger for hydrogenperoksid

Den siste tiden har vi opplevd stor oppmerksomhet omkring bruk av hydrogenperoksid i helpresenning. Dette er en behandlingsform som har utsikter til å være rimelig og effektiv både for behandling av lus og ikke minst den nye trusselen fra gjelleamøber. Nyfartøyet vil inneholde spesialløsninger til dette formålet, sier Petter Thoresen.

Sjøanlegg vokst fra størrelsen på servicebåtene

– Etter at kontraheringen av det første fartøyet ble kjent, har vi opplevd stor oppmerksomhet omkring virksomheten vår. Utfordringen mange i næringen nå står ovenfor, er at sjøanleggene i endel tilfeller har vokst fra størrelsen på servicefartøyene. Servicefartøyene som oppdrettsnæringen benytter i dag, er primært fartøy under 15 meter. Vi ser nå at i svært mange sammenhenger er disse fartøyene for små, både med hensyn på stabilitet, lasteevne, krankapasitet og plass, skriver de.

Av denne grunn er Sjøfartsdirektoratet nå midt inne i en prosess med å endre regelverk for denne type fartøy (lasteskip under 24m).

– De foreløpige forslagene til regelendringer viser tydelig at endel av dagens fartøy vil bli ukurrante under det nye regelverket, som er varslet fra og med 2013, sier Petter Thoresen.

Fartøyet blir i hovedtrekk identisk med det forrige nybygget FSV Group bygget hos Vaagland, med unntak av at de denne gang installerer system for dynamisk posisjonering (DP).

– Målet er at dette skal bedre effektiviteten, spesielt ved fortøyningsoppdrag og ROV-operasjoner. Av fartøyets dimensjoner kan vi nevne:

• Lengde x Bredde 24,6m x 11m

• 230 tonn dødvekt

• Sertifisert «bullard pull»: 17 tonn

• To store kraner på 48 og 145 t/m

• To ankervinsjer på 60 og 10 tonn

Publisert: 13.12.2012 , 08.55


Siste saker

X