Kjetil Osmundsvåg og Endre Haugland ombord "Kirsti H". Foto: Vibeke Blich/Skipsrevyen.

Ombord brønnbåten «Kirsti H»

Kaptein Kjetil Osmundsvåg og resten av besetningen på brønnbåten «Kirsti H», har alltid noe å henge fingrene i.

 I fellesferien når det er stille på slaktefronten, ligger «Kirsti H» ​som har en lastekapasitet på 1800 m3 på vent, og besetningen driver servicearbeid.

– Akkurat nå holder vi på med litt forbedringer på utstyret. Det fungerer fint per dags dato, og det ser ut til at vi er gode på fiskevelferd, og det er jo det som er bra, sier Kaptein Kjetil Osmundsvåg til Skipsrevyen.no og legger til at det på brønnbåt er visse retningslinjer man skal forholde seg til med tanke på fiskens velferd.

Mest i Vest

Mye utstyr er installert på «Kirsti H». Foto: Vibeke Blich/Skipsrevyen.

Oppdragene fartøyet har er i all hovedsak basert fra Sogn og Fjordane til Hordaland, da det er der lokalitetene til Erko Seafood befinner seg. De tar også jobber i spotmarkedet om de har kapasitet.

– Vi har vært i Lofoten og slaktet fisk også, informerer han.

Osmundsvåg er opprinnelig fra Måløy, og kom i byggeprosessen til fartøyet i desember 2016, før han gikk inn som kaptein.

– Jeg var ferdig utdannet som navigatør i 2001, og har gått veien. Først var det litt kystfart. Deretter brønnbåt i to perioder med Fjordlaks i Ålesund, sier han til avisen.

–  En oppdrettsmann

Osmundsvåg sier han i utgangspunktet var oppdrettsmann, men fant ut det var sjømann han ville bli.

– Jeg tok først akvakulturutdannelse og jobbet som røkter fra jeg var 15 til 26 år, mellom studier og militæret, før jeg gikk videre på navigatør, forteller han til kyst.no.

Og han forteller det er mye som har endret seg i havbruksnæringen siden han først satte beina på merdkanten.

Næringen har gjennomgått store forandringer. Fisken man i dag har i en 160-metring var gjerne samme volumet vi hadde i et helt anlegg. Næringen er blitt mer industrialisert, slår han fast.

Før «Kirsti H», gjorde Måløymannen som mange andre og reiste offshore for en periode.

– Jeg var en av de heldige som fikk lov å si opp selv fordi jeg hadde lyst til å prøve noe nytt, og så dukket dette prosjektet opp. Jeg har veldig heldig. Det var rett og slett perfekt timing.

Se han fortelle litt om dagene på brønnbåten i filmen under:

Publisert: 07.08.2017 , 09.30


Siste saker

X