Bjørøya visningssenter har satt ny rekord der over 1000 besøkende har vært ute på merdkanten og fått ett innblikk i hvordan norsk lakseoppdrett foregår. Foto: Bjørøya.

Satt ny besøksrekord på merdkanten – vil ha enda flere ut på tur

Oppdrettselskapet Bjørøya satte denne uken ny rekord på sitt visningssenter med over 1000 besøkende ute på merdkanten så langt i år. Jens Martin Dahle Olsen, ansvarlig for visningssenteret, sier de har ambisjoner om at mye mer folk skal ut på sjøen før året er omme.

Bjørøya skriver på selskapet sine Facebook-sider at  «I løpet av en hektisk og morsom vårsesong har vi satt ny rekord, med 1000 gjester ut til oppdrettsanlegget! Disse har kommet fra Norge, Tyskland, Italia, Slovenia, Spania, Chile, Colombia, Honduras, Mexico og Panama».

De opplyser at de på turene har hatt med alt fra skoleelever til pensjonister.

«Felles for dem alle er at de har fått kjenne på frisk Flatanger-luft, de har sett skjærgård og storhav, men viktigst av alt: De har fått oppleve moderne lakseoppdrett på nært hold!» skriver selskapet.

Jens Martin Dahle Olsen, ansvarlig for visningssenteret sier til kyst.no at ​for dem betyr det veldig mye at de får vise fram det de holder på med, uten mellomledd, som f.eks via media.

Jens Martin Dahle Olsen er ansvarlig for visningssenteret til Bjørøya som har fått over 1000 besøkende så langt i år, og er støtt og stadig på farten ute på sjøen i Flatanger. Foto: privat.

– Det at folk blir med ut å selv får se hvordan lakseproduksjon foregår i 2017 synes vi er viktig, slik at folk har et korrekt bilde av hvordan en av de viktigste framtidsnæringene i Norge drives, sier han.

Selskapet har åpent hele året, og de som kommer på besøk får først en presentasjon gitt av en av de ansatte i visningsdelen av bedriften.

– Denne presentasjonen består av mye film, og dette har vært, og er en av våre styrker. Vi har personer ansatt i firmaet som er dyktige fotografer, og på den måten klarer vi å lage filmmaterialet slik vi ønsker, fra våre lokaliteter, som vi ofte oppdaterer. Etter denne presentasjonen tar vi med gjestene ut til anlegget.

Selskapet har to RIB-båter som trygt og hurtig tar de besøkende ut til visningslokaliteten.

–  Turen ut dit er for mange en opplevelse i seg selv. Vår visningslokalitet er en lokalitet i full drift, hvor vi nå har 1,5 millioner laks i sjøen. Dette ser vi også på som en styrke, at gjestene får se et fullskala oppdrettsanlegg, forteller Dahle Olsen engasjert.

Les også: Bjørøya AS danner eget holdingselskap

Feil fremstilt og vil gi riktig fakta

– Hvorfor er det så viktig å vise den vanlige mannen og kvinnen i gata hva dere driver med?

Det er ofte full fres på RIB-turene visningssenteret utfører ut til merdalanten, og de de besøkende får virkelig kost seg med vind i håret ute på sjøen. Foto Bjørøya. 

– Vi opplever jo ganske ofte at næringa blir feilaktig framstilt i media, og at bildene og overskriftene som havner på forsidene ikke nødvendigvis er representative med det vi driver med til daglig. Vi er alltid ærlig overfor våre besøkende om at næringa har en del utfordringer, men da kan vi også fortelle alle de viktige tiltakene vi gjør for å løse utfordringene, opplyser Dahle Olsen.

Rekruttering

En annen viktig grunn til å vise frem hva Bjørøya driver med, mener han er i forhold til rekruttering til næringen.

– Bare hos oss i Bjørøya ser vi et enormt behov for dyktig og kvalifisert arbeidskraft i tiden fremover, og det å få vise fram denne næringa som en mulig arbeidsplass for elever og studenter ser vi på som svært positivt, legger han til.

Når det gjelder hvilken nytte disse turene har for næringen, sier Dahle Olsen at de får selvfølgelig avkreftet de mytene som verserer om oppdrettsnæringen.

Skolelever besøker ofte Bjørøya sitt visningssenter og denne målgruppen håper selskapet de skal øke betydelig. Foto: Bjørøya.

– Videre ser vi at folk blir overrasket over hvor åpne vi er omkring driften. De som kommer på besøk hos oss kommer til en bedrift i full aktivitet, hvor daglig leder sitter i nabokontoret og det ofte er mye som skjer både på land og til sjøs. Vi får vist at vi ikke har noe å skjule, poengterer han.

– Hva lurer typisk de besøkende på? 

– Når vi kommer ut til anlegget får vi spørsmål 99 av 100 ganger om hvorfor laksen hopper. Utenlandske turister er ofte interessert i å høre om medisinering og antibiotika bruk, mens våre norske gjester i det siste har spurt mye om fôr og råvarer, i tillegg til miljøpåvirkning og da spesielt forholdene på havbunnen under anleggene.

Vil ha flere skolelever med på tur

Målet videre sier han er å få enda flere skolelever innom merdkanten.

– Vi har veldig mye besøk fra skoler. Alt fra barneskoler til universitet, og denne gruppen besøkende ønsker vi å fortsette å opprettholde og utvikle. Vårt neste mål framover vil være å kjøre enda flere turer med turister. Vi vet at Flatanger er en godt besøkt turistkommune, og her har vi fortsatt mye å gå på.

Ett av tiltakene de har gjort for å få dette til har vært at de i sommer skal være stasjonert ved båthavna i sentrum visse dager.

– Da kan folk bare kan sette handleposen i bilen og bli med ut til anlegget, sier han fornøyd.

Visningssenteret har nådd milepælen med over 1000 besøkende, men har ambisjoner om å få mye mer folk ut på merdkanten før året er omme. Foto: Bjørøya. 

Turister får ett innblikk i hverdagen på merdkanten på visningssenteret til Bjørøya som arrangerer turer hele året. Foto: Bjørøya.

  • Bjørøya AS er et oppdrettsselskap med 32 ansatte og med hovedkontor i Flatanger kommune.
  • Selskapet har ni oppdrettskonsesjoner, og driver en 100 % samdriftsproduksjon med Midt Norsk Havbruk AS.
  • Bjørøya AS er medeier i flere virksomheter i tilknytning til havbruksnæringen. Selskapet har også to av konsesjonene FoU-tillatelser for å forske på bruk av rognkjeks som beitefisk på lakselus, mens en av konsesjonene er en visningstillatelse.
  • Økonomien i selskapet er solid, og resultat før skatt i 2016 ble på 150 millioner norske kroner.

Publisert: 05.07.2017 , 07.45


Siste saker

X