Jonas Jonasson Stofnfiskur

Stofnfiskur utfordrer det norske rognmarkedet

Det islandske rognselskapet Stofnfiskur åpner nå kontor i Norge. Med en doblet produksjonskapasitet utfordrer selskapet nå Salmobreed og Aquagen.

Henrik Wiedswang Horjen

– Det er litt som å selge kaffe til Brasil, men den kaffen vi selger er svært god, sier administrerende direktør i den islandske rognprodusenten Stofnfiskur, Jonas Jonasson.

For selskapet går nå hardt inn for å utfordre det etablerte rognmarkedet i Norge. Mens selskapet tidligere har konsentrert seg om det skotske, færøyske og chilenske markedet, er Norge nå fanget under den islandske radaren.

Under slagordet ”Rogn hver tirsdag” skal selskapet nå utfordre etablerte Salmobreed og Aquagen på rognleveranser til den norske oppdrettsnæringen. I Lærdal opprettes et eget kontor som skal pleie kontakten med det norske markedet.

Artikkelen fortsetter under bildet..

Jonas Jonasson Stofnfiskur

SATSER STORT: Den Islandske rognprodusenten Stofnfiskur etablerer nytt kontor i Norge. Innen 2013 vil selskapet doble produksjonskapasiteten til 200 millioner rogn. – Vi ser at det er stor interesse for vårt produkt i Norge, sier administrerende direktør i Stofnfiskur, Jonas Jonasson (t.h) her sammen med Lars Vik.

 

Tøff konkurranse

Selskapet vedgår at konkurransen i det norske markedet er betydelig, men Jonasson ser likevel betydelige muligheter for å få fotfeste.

– Vi ser det er stor interesse for våre leveranser, spesielt off-season i perioden juli til november da vi kan levere rogn hele året gjennom. Ved at vi har produksjonen vår på land er også vår fisk fullstendig sykdomsfri, sier Jonasson.

– Det er hard konkurranse, men det frykter vi ikke. Vi er konkurransedyktige på pris og kan garantere god biologisk kvalitet, hvilket allerede er prøvd med godt resultat i Norge. Vi tror det er bedre for alle parter med flere aktører på banen da en spissing av konkurransen vil føre til at alle ledd skjerpes ytterligere, sier Jonasson.

Fyller kapasiteten i 2013

Selskapet kan vise til særdeles gode biologiske forhold og har nå sett at det er marked for ytterligere vekst. Med investeringer på i underkant av 60 millioner kroner har selskapet doblet kapasiteten til 200 millioner rogn, hvilket innebærer en dobling av tidligere nivå.

Produksjonen i 2012 vil nå opp til 150 millioner før hele kapasiteten fylles i løpet av 2013.

– Vår utfordring blir å få våre kunder til å få øynene opp for det vi leverer, og med det skifte til noe nytt. Men vi er sikre på at med vårt produkt er det noe vi skal få til, sier Jonasson.

Publisert: 17.02.2012 , 15.30


Siste saker

X