Illustrasjon av Frydenbøs nye hybrid gir. Foto; Frydenbø.

Strategisk samarbeid mellom Frydenbø Industri, Kumera AS og Helseth AS

- Det er en stor glede, på Aqua Nor 2017, å presentere et nyetablert strategisk samarbeid mellom tre solide leverandører til det norske maritime proff-markedet, melder Frydenbø.

I en pressemelding skriver de at samarbeidet fokuserer på komplette fremdriftspakker, med spesiell vekt på det voksende markedet for mindre servicefartøy innenfor havbruk/fiskeri.

Et viktig satsningsområde utover konvensjonelle fremdriftspakker vil være en nyutviklet inline hybrid fremdriftslinje.

Frydenbø Industri har siden starten i 1916 levert over 83.000 diesel motorer i det norske maritime markedet. Av mindre motorer, har Frydenbø siden 1993 samarbeidet med FPT, som er en av verdens største produsenter av dieselmotorer. Selskapet leverer også større fremdriftsløsninger gjennom vårt samarbeid med ABC og Baudouin.

Selskapet har siden 1923 levert vribare propellanlegg, og SABB HVP giret, som har vært levert fra 1979, vil bli videreført gjennom samarbeidet med Kumera. Kontrollsystem er en viktig del av et totalt fremdriftsanlegg og leveres som en integrert del av pakken.

Kumera AS (tidligere Norgear) har mer enn 50 års erfaring med utvikling og produksjon av marine gir og gjennomfører for tiden en betydelig investering og satsing på fremdriftsgir. Samarbeidet med Frydenbø Industri knyttet til det eksisterende HVP-sortimentet, videreutviklingen av dette, samt utvikling av et eget Kumera fremdriftsgir-spekter, vil gjøre Kumera til en attraktiv leverandør av gir til marine fremdriftsløsninger opp til ca. 4 MW.

Helseth AS er en veletablert leverandør av propeller og har en meget sterk posisjon innenfor ulike fartøystyper. Et stort antall servicefartøy i oppdrettsnæringen har vribare propellanlegg fra Helseth og selskapet har stort fokus på å bidra med propeller tilpasset forbedrede fremdriftsløsninger (dieselmekanisk, batterielektrisk, hybrid, etc.).

– Frydenbø Industri erfarer en sterkt økende interesse fra våre kunder knyttet til videreutvikling og forbedring av fremdriftskonsepter. Alliansen mellom de tre selskapene bidrar til at vi vil være en aktiv pådriver i denne utvikling og beholde vår posisjon som våre kunders foretrukne partner, melder de.

Tilgjengelig neste år

Frydenbø Hybrid fremdriftslinje Teamet har det siste året jobbet målrettet for å kunne tilby en skreddersydd hybrid-løsning, og et konsept er nå klart, som tilfredsstiller våre kunders krav til sikkerhet, pålitelighet og økonomi. Dette konseptet vil være tilgjengelig for installasjon i fartøy fra 1. januar 2018.

Hybridsystemet baseres på en elektromotor mellom diesel motoren og giret. Vha. tre integrerte clutcher, oppnås full fleksibilitet ift. å operere propell og PTO-uttak samtidig, eller separat. Dette kan kjøres med drift kun med dieselmotor, kun elektromotor, eller begge motorene samtidig. Nytt kontrollsystemet gir sømløs overgang mellom diesel og elektrisk drift, og optimal utnyttelse av potensialet i det vribare propellanlegget.

Med identiske dimensjoner som eksisterende gir, tilbys denne meget kompakte hybridløsningen kostnadseffektiv integrasjon i eksisterende fartøy, uten endringer på propell og dieselmotor. Hybridløsningen vil redusere drivstofforbruk og eksosutslipp. Dette reduserer igjen driftskostnadene betydelig, og forbedrer arbeidsmiljøet, særlig under arbeid ved kai eller ved lav hastighet, skriver selskapet.

Publisert: 11.08.2017 , 09.49


Siste saker

X