Baksnakkingen kan ødelegge

– Negativ pølse og kjøttdebatt kan skape økt sjømatkonsum, men næringen trenger mer «fremsnakking» av oppdrettslaks. Forbrukerne har til nå blitt påvirket av all baksnakket om fiskeoppdrett, sier forsker Annechen Bugge.

– Mediestormen den siste uken om pølser, bacon og bearbeidet rødt kjøtt som er kreftfremkallende, er ingen nyhet, dette har WHO og norske eksperter sagt i flere år, sier Sifo-forsker Annechen Bugge til kyst.no.

Annechen Bugge Sifo forsker
– Vi ser i våre undersøkelser at folk blir skremt og redd for produkter som florerer i media. Sjømatnæringen trenger å fremme norsk laks og sjømat mer i media, på lik linje som kjøtt, sier forsker Annechen Bugge. Foto: Esten Borgos. 

Noe Egil Sundheim i Norges Sjømatråd bekreftet i gårsdagens kyst.no sak. Les saken her.

De norske kostanbefalingene fra Nasjonalt råd for ernæring anbefalte i 2012 en reduksjon av nordmenns kjøttinntak til maks 500 gram i uken med rødt kjøtt.

– Vi ser i våre undersøkelser at folk blir skremt og redd for produkter som får negativ omtale i media. Sjømatnæringen trenger å fremme norsk laks og sjømat mer i media, på lik linje med kjøtt, sier Bugge.

Hun peker på at det vises mer reklamer for kjøtt på tv enn hva tilfellet er med fisk og sjømat.

Les også: Fokus på kreftfremkallende kjøtt øker bevisstheten på et sunt kosthold

– Det er noe Mattilsynet har en utfordring med. Hvordan skal de nå frem til forbrukerne med budskapet om at laks er sunt og noe som vi bør spise mer av? Akkurat det, mener jeg er en vanskelig oppgave, sier Bugge.

Forskeren mener også en større og bredere markedsføring vil skape et større sjømatkonsum i Norge.

Trenger mer fremsnakking

Bugge, sier det er viktig å poengtere at det er bra nordmenn passer på hva de spiser og hvor maten kommer fra.

– Men når det gjelder produkter som fisk og sjømat har skremselspropaganda fra mange ulike aktører ødelagt mye for sjømatbransjen, påpeker hun.

Les også: Laks vurderes som «livskraftig» i den kommende rødlisterapporten

– Kundene trenger mer «fremsnakking» av fiskeproduktene og mindre baksnakking, det er nemlig det som skotrer. Jeg tror sjømatkonsumet kan øke fremover, etter at kjøtt og bearbeidet kjøttprodukter har fått mye negativ omtale den siste tiden. Blant annet fra Nils Christian Geelmuyden.

Forfatteren har tidligere gått hardt ut mot oppdrettsnæringen i media, og han er nå aktuell med ny bok, «Sannheten i glasset». Tidligere har han gitt ut boken «Sannheten på bordet».

Stadig endring i matmønster

– Mye av skepsisen til laks og fiskeoppdrett kan kobles til det forbrukeren tror er miljøfarlige produkter og farlige produkter for de å spise.

Som eksempel tar hun lavkarbo-dietten som oppfordret forbrukerne til å øke kjøttinntaket i kostholdet, noe som det seneste året har blitt svært kritisert, så ting forandrer seg stadig, forklarer Bugge.

– Folk blir skremt, de blir styrt av NEI-mat. Matvalget blir ofte styrt av angst. Paradokset er jo at vi aldri har vært sunnere eller levd lengre, sier den kvinnelige forskeren.

Hun mener fiskeindustrien må ta opp kampen mot kjøttprodusentene i markedsføring og opplysningen om produktene.

– Noe av disse negative sakene om matvarer er døgnfluer, mens andre får en dypere påvirkning, slik lakseoppdrettsnæringen har, sier Bugge avslutningsvis.

Publisert: 29.10.2015, 15.13

Meninger