Har kjøpt første brønnbåt: – Et stort steg
Transport av fisk er nytt territorium for servicebåt-operatøren Inverlussa.
Den skotske servicebåt-operatøren Inverlussa har tatt det som administrerende direktør Ben Wilson kaller et stort skritt fremover, ved å anskaffe sin første brønnbåt.
Det 57 meter lange fartøyet, som har en brønnkapasitet på 1050 m³, fordelt på to brønner på 525 m³, ble kjøpt 3. juni 2024, og tilbrakte de påfølgende ukene på tørrdokk ved Aas Mek Verksted i Norge, hvor den opprinnelig ble bygget i 2006.
Det har blitt gjort flere oppgraderinger og modifikasjoner på båten, der det blant annet er laget til flere lugarer for mannskapet, nye tekniske installasjoner, samt at fartøyet har blitt malt med Inverlussa sin karakteristiske røde og hvite fargepalett.
Kontrakt med Mowi
Fartøyet het opprinnelig «Ronja Viking», men har blitt omdøpt til «Isaac McKinnon» etter Wilsons bestefar.
Fartøyet er under kontrakt med Mowi Scotland, der den har som oppdrag å flytte fisk til og fra Mowi sin nylig etablerte postsmolt-operasjon i Loch Etive. Området er kjent for å være veldig grunt med sine syv meter ned til havbunnen, noe som passer fartøyet, som har en dybde på omtrent 4,3 meter.
– Dette er en veldig spennende tid for selskapet. Selv om det er en naturlig progresjon fra vår nåværende virksomhet, er det fortsatt et stort skritt fremover for oss, sier Ben Wilson, og legger til at de ønsker å være en ledende leverandør til lakseoppdrettere i Skottland.
– For å oppnå dette må vi fortsette å drive fremover, og vi må ta inn vår ekspertise i brønnbåtnæringen. I tillegg har vi rekruttert et erfarent mannskap som vil være nøkkelen til å levere et høyt servicenivå.
– Godt egnet
Produksjonsdirektør i Mowi Scotland, Sean Anderson, sier de er glade for å se et skotsk selskap investere i flåten sin for å hjelpe til med å forsyne havbruksnæringen med spesialbygde fartøy som er godt egnet for virksomheten og som komplementerer Mowi sin postsmolt-strategi i Loch Etive.
– Vi gleder oss også til å se de positive resultatene som kommer fra Inverlussa, sier han.
Med «Isaac McKinnon» øker antallet fartøy i Inverlussa-flåten til 22. Det er selskapets største båt med god margin, og den nest største er den 35 meter lange avlusningsbåten «Camilla Eslea», bygget for Inverlussa av Nauplius Workboats i Nederland og levert i juni 2021.
«Isaac McKinnon» er blant annet utstyrt med en Wingtech-smoltteller, Aquascan-teller for slaktefisk, og vakuumpumper fra Stranda. Fartøyet kan losse opptil 300 tonn smolt i timen. Brønnbåten har seks lugarer med eget bad, en saua og en separat messe.