Aas skal bygge ny brønnbåt - designet for lukket transport
Ny kontrakt er inngått mellom Sølvtrans AS og Aas Mek. Verksted om bygging av en ny brønnbåt som er spesielt designet for lukket transport. Fartøyet skal overleveres november 2020.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Brønnbåten er verftets eget design, av typen AAS 2502 ST.
- Dette er søsterskip av vårt bygg nr. 199 og bygg nr 200 som begge skal leveres i løpet av 2019 til samme rederi, melder Aas Mek. Verksted i en pressemelding.
En fornøyd Halvard Aas i Aas Mek. sier til Skipsrevyen at de har bestandig hatt en god tone med Sølvtrans, og utviklet mye sammen.
- Vi oppfører vel oss som folk begge parter, og da går det som regel bra, legger han til.
Fartøy nr. 32 i rekken
Båten blir verftets nybygg nr 204 og blir den 32. båten de leverer til Sølvtrans rederiet.
- Brønnbåten har en lastekapasitet på 2500 m3 og er spesielt designet for lukket transport med RSW kjøling og sideveis sirkulasjon i lasterommene, lavt dypgående for smolt transport og dewatering system for ferskvanns behandling av fisken m.m.
Skroget blir bygget i utlandet og nybygget skal overleveres rederiet i november 2020.
Lukket system
Verftet melder at båten er topp utstyrt for transport av levende fisk i åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte, null utslipp under lukket transport med overvåking, rensing og behandling av all vann sirkulasjon, filter system for oppsamling av lus, UV behandling av vann inn og ut av lasterommene.
I tillegg er båten også arrangert for å være servicefartøy for ulike oppdrag for oppdrettsanleggene. Nybygget er designet for å trykklosse til anlegg på land, til sortering, avlusing o.l., uten bruk av vakuum pumpe for mest mulig skånsom behandling av fisken
- Vi fra verftets side ser på denne kontrakten med Sølvtrans AS som meget viktig for vår posisjon som ledende brønnbåt bygger, og vi er svært glad for å føre videre det lange samarbeid vi har hatt med Sølvtrans i mange år, opplyses det.
Aas forteller til Skipsrevyen at de nå har arbeid frem til godt ut i 2021, med bare nybygg.
- Det er klart det er tilfredsstillende å ha den tryggheten i bunn. Vi har forsåvidt vært heldige med å ha ganske bra aktivitet nesten bestandig. Dermed klarer vi å beholde den gode kompetansen vi har på verftet, avslutter Aas.