Selskap har doblet brønnbåtflåte
Nord Isles Marine, som er basert på øya Yell på Shettland, har nylig mer enn doblet størrelsen på sin brønnbåtflåte med kjøpet av MV Settler fra Sølvtrans.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet, som ble bygget ved Aas Mekaniske verft i Norge i 2002, hadde tidligere vært under kontrakt med Scottish Sea Farms, men eier Gibby Clark fra Nord Isles følte det var et godt tidspunkt for å øke det familiedrevne firmaet sin flåtekapasitet, melder Fishfarmingexpert.
Les også: Sølvtrans har knekt koden
- Siden vi etablerte selskapet i 2008 har vi bare hatt ett skip, MV Nordholm, som er 330 m3 . Men båten er hovedsakelig innleid for smolttransport og behandlinger for Scottish Sea Farms, forklarer han.
Den nye tillegget kan også tilby alle brønnbåttjenester, men er hovedsakelig engasjert i høsting.
- The Settler har lastekapasitet på 650 kubikkmeter og er en av de opprinnelige brønnbåter som er utstyrt med bevegelig skott-teknologi. Den er biosikker og ideell for høsting av fisk, forklarer Gibby.
Han legger til at det blir brukt til å hente opp fisk fra Orknøyene til Scottish Sea Farms 'prosessanlegg i Scalloway for øyeblikket.
Rekrutterer fra ulike næringer
Avtalen ble sikret med et syv-figurert lån fra Clydesdale Bank, mye grunnet det faktum at det Gibby hadde sikret seg en fulltidskontrakt med Scottish Sea Farms, som igjen har skapt ni jobber for firmaet.
- Vi har klart å trene opp et god mannskap, fra en blanding av akvakultur, fiske og handelsflåten. Med tilstanden i offshoreindustrien var det en god tid å rekruttere, sier Gibby.
Gibby, virker bemerkelsesverdig avslappet om avtalen, til tross for avtalens størrelse, og han er allerede på jak etter å tilføre et tredje skip til flåten.
- Det er svært få brønnbåter tilgjengelig i Skottland for å gjøre lus- og AGD-behandlinger, forklarer han.
Han legger til at de fleste av de norske båtene har vært opptatt i Norge med AGD-behandlinger.Som et resultat, håper han å ferdigstille et nybygg på 1000 m3, som kan brukes av alle lakseprodusentene både på Shetland, Orknøyene og vestkysten.
Les også: Mer ferskvann kan bedre omdømmet
Men han innrømmer det ikke er den enkleste tiden å få bygget båt, da problemene med lus og AGD som holder eksisterende brønnbåter så opptatt i Norge, også har også skapt noe av en ordrereserve for verft som Aas Mek.
- Vi har ikke signert med et skipsverft ennå. Men vi håper å få startet byggingen i løpet av ett år, sier han.
Når den kommer igang, skal selskapet fullføre byggingen iløpet av 16 måneder.