Økt lastekapasitet for M/S Langsund
Aas Mek. Verksted AS har ferdigstilt forlengelsen og ombyggingen av brønnbåten MS Langsund.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er forlenget med 14 meter og har etter ombyggingen en lastekapasitet på 1050 m3. Verftet har prosjektert og levert all dokumentasjon for denne ombyggingen, skriver Aas Mek. Verksted A/S i en pressemelding.
MS Langsund er opprinnelig designet og bygget ved Aas Mek. Verksted AS og ble levert som bygg nr. 162 i 2001. Da hadde båten en lengde på 43,89 m og en lastekapasitet på ca 700 m3.
Nye pumper og forlenget dekkshus
Etter forlengelsen har båten en total lengde på 57,89 m. Skrogseksjonen er bygget av Salthammer Båtbyggeri.
For økt sirkulasjon i lasterom er det montert nye pumper. Dekkshus for og akter er forlenget / utvidet. I dekkshus akter er det i følge pressemeldingen montert UV- og filter system. Innmontert lasteslanger framme for lasting både for og akter. For oksygentilsetting til vann i lasterom er det montert nytt O2 og O3 produksjons anlegg fra Oxymat og Atlas Copco og Normatic. Det er montert smoltteller type Wing Tech. Forlenget styrhus med nytt automasjons system for sirkulasjon og lastehåndtering.
Flere aktører har bidratt
I maskinrom er hjelpemotorene skiftet ut og det er montert 2 stk Nogva / Scania marine aggregat sett type DI16 90 M, samt nytt generatorsett type Nogva / Deere 6090AFM75.
I tillegg er det montert to stk Palfinger foldekraner type PK23500. Nye brannslokkingssystem er også montert; inergen i maskinrom og Watermist i innredning.
Multi Marine har stått for overflatebehandling, R&M Ship Interior har stått for isolering/innredningsarbeider, mens Vik Elektro har hatt elektroarbeider.