Vard med største enkeltkontrakt noensinne
Aker BioMarine har bestilt et nytt, miljøvennlig krill-fartøy til én milliard kroner. Skipet skal bygges i Norge hos Vard gruppen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I en pressemelding skriver Aker BioMarine at de har inngått kontrakt med verftsgruppen om å bygge et topp moderne krill-fartøy som skal settes inn i fisket i Antarktis.
- Dette er den største enkeltkontrakten Vard har hatt på et fiskeri-fartøy noensinne og vi er svært glad for at vi har inngått en byggeavtale med de. Det vil også bidra til å sikre norske arbeidsplasser fremover, sier konserndirektør for produksjon, Webjørn Eikrem i Aker BioMarine i en pressemelding.
- Aker har siden etableringen av Aker BioMarine i 2006 vært opptatt av bærekraftig høsting av krill. Fra dag en har vi samarbeidet med WWF-Norge. Krillfiskeriet er miljøsertifisert, og med det nye fartøyet håper Aker BioMarine å øke standarden for bærekraftig fiske nok en gang. Produktene fra det nye fartøyet vil bidra til ytterligere effektivisering av oppdrettsnæringen, og forebygge livsstilssykdommer blant mennesker. Med norsk kompetanse og ny teknologi vil vi med det norskbygde krillfartøyet redusere vårt karbonavtrykk ytterligere, sier Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.
Det nye krillfartøyet er på 130 meter og skal utstyres med det siste og beste innen miljøvennlig teknologi. Alle tegninger og spesifikasjoner er utarbeidet i samarbeid mellom fiskere fra Aker BioMarine og ingeniører fra VARD gruppen. Fartøyet vil være energieffektiv i drift og inneholde et moderne bioraffineri for prosessering av krill råvarer i Antarktis.
Kontrakten har et finansieringsforbehold. Aker BioMarine vil søke finansiering gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).
- Vi har en god finansieringsplan og ser frem til å begynne søknadsprosessen med GIEK umiddelbart, sier Johansen.
Planlagt byggestart er i mai i år og skipet skal ferdigstilles i slutten av 2018. Total kontraksverdi er på én milliard kroner, inkludert rederileveranser. Etter planen skal det nye skipet da være i full drift i Antarktis fra begynnelsen av 2019-sesongen.