Bildet er fra åpningen av Marine Harvest sin første fôrfabrikk i Bjugn. Foto: Øyvind Sjøtun Røen.

Marine Harvest med rekordproduksjon av fiskefôr

Etter vel to års drift har Marine Harvest blitt en av de store i produsentene av laksefôr. I år bikker produksjonen 300 000 tonn ved fabrikken i Bjugn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge konsernsjefen i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog, vil selskapet i år ha en selvforsyningsgrad rundt 87-88 prosent av den totale mengden med fiskefôr som konsernet bruker i Norge.

- Fabrikkanlegget ble bygget med en estimert kapasitet på 220 000 tonn årlig, men i år bikker vi 300 000 tonn, sier han til kyst.no.

Marine Harvest leverer egenprodusert laksefôr til alle sine anlegg langs kysten. Råvarene kjøpes fra hele verden, leveres til anlegget i Bjugn og distribueres som ferdig vare derfra.

- Vi er godt posisjonert i og med at Bjugn har en sentral plassering i forhold til våre produksjonsområder. Det betyr effektiv logistikk, selv om Aarskog medgir at avstanden til anleggene lengst i nord kan bli i drøyeste laget, forklarer han til kyst.no.

Konsernsjefen i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog under åpningen av fabrikken i Bjugn. Foto: Øyvind Sjøthun Røen.

Skotske utfordringer

Konsernsjefen forteller at produksjonen av laksefôr i Norge ligger på et høyt nivå, og mener aktørene i Norge er flinke, og at de driver svært effektivt og godt. Han føyer også til at det samme ikke kan sies om fiskefôr-produksjonen i Skottland.

- Vår nye fabrikk på vestsiden av Skottland vil føre til et aldri så lite jordskjelv i bransjen der. Vi bygger på vestsiden fordi det er der lakseproduksjonen i hovedsak foregår. De andre fôrprodusentene holder til på østsiden, forteller han og påpeker en rekke negative konsekvenser dette allerede har med mer transport og fordyrende logistikk.

- Som på Bjugn kommer alle råstoff vi kjøper inn til fabrikken i Skottland fra hele verden. Den distribueres med båt til produsentene. Minimalt med logistiske utfordringer. Dette kan vi gjøre langt mer effektivt og rimelig enn den andre, sier konsernsjefen til kyst.no