Konsernsjefen i Marine Harvest, Alf-Helge Aarskog under åpningen av fabrikken i Bjugn. Foto: Øyvind Sjøthun Røen

Blir det største brønnbåtrederiet

Når Marine Harvest gjør alvor av planene om å bygge egen brønnbåt-flåte, blir de størst i næringen. Med 25 prosent av produksjonen kan vi anta at de vil ta 25 prosent av flåten, det vil si 14-15 fartøyer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Av de store brønnbåtrederiene har Sølvtrans 14 fartøyer i operasjon, mens Rostein har 11 fartøyer i aktivitet. Til sammen teller brønnbåtnæringen i Norge 58 fartøyer med stort og smått.

Les også: Marine Harvest Shipping et faktum

Fra informasjonsavdelingen i Marine Harvest får Norsk Fiskeoppdett/kyst.no opplyst at selskapet ser for seg en organisk vekst heller enn oppkjøp av eksisterende rederi. Utover dette er det smått med opplysninger fra den kanten.

Les også: Normalt vil det Marine Harvest nå gjør redusere lønnsomheten

Konsernsjef i Marine Harvest, Alf Helge Aarskog vil heller ikke gi mer opplysninger enn det som fremkom i fredagens pressemelding. I en epost til kyst.no sier han at de vil komme tilbake med flere opplysninger etter hvert.

Les også: Brønnbåt må bli billigere

Storrederi

Når Marine Harvest legger arbeidsbåtene inn i samme rederi, vil det gjøre dem til Norges største oppdrettsrederi. Bransjen har vært svært forsiktig med å kommentere saken. Ingen av de Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no har vært i kontakt med ønsker å kommentere saken.

At dette iløpet av de neste 2-3 årene vil få konsekvenser for de eksisterende brønnbåtrederier, er hevet over tvil siden produksjonsveksten blir svært lav de kommende årene. Det betyr mer tonnasje som skal frakte samme mengde fisk.