
MH mener det bør være frivillig å være med i Sjømatrådet
Marine Harvests konsernsjef Alf-Helge Aarskog mener det bør være frivillig å være med i Norges Sjømatråd. Samtidig ønsker verdens største oppdretter å betale mindre i eksportavgift, enn hva de gjør i år.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Eksportørene er pålagt å betale en avgift på 0,6 prosent til Norges Sjømatråd som blant annet skal drive markedsføring av norsk fisk og sjømat i utlandet. Marine Harvest betaler i år en sum på rundt 70 millioner kroner i avgifter.

Selskapet har tidligere tatt til orde for å redusere rådets pengebruk, og nå sier oppdrettsgiganten at ordningen burde bli frivillig, skriver VG.
– Dersom en konstruerer et sjømatråd som er kommersielt i tankegangen og tilbyr gode tjenester innen for eksempel eksportstatistikk, omdømme og beredskap, samt generisk markedsføring, vil Marine Harvest bidra til de to første og aktivt delta i dette arbeidet. Generisk markedsføring kan da være for dem som ønsker dette, sier Marine Harvest-sjef Alf-Helge Aarskog til avisen.
Fiskeriminister Per Sandberg sier han ser poenget til Marine Harvest med generisk markedsføring.
- Samtidig gir innsatsen departementet, jeg, våre ambassader og Norges Sjømatråd gjør for norsk fisk, en boost også for Marine Harvests produkter, sier Sandberg til VG.
I 2015 var Sjømatrådets inntekter 533 millioner kroner.