Går inn i næringen med «Tidal»

Med avansert sensorteknologi og kunstig intelligens, skal Tidal skape bærekraft og effektivitet i global oppdrettsindustri.

Publisert Sist oppdatert

De siste seks årene har Googles morselskap Alphabet utviklet Tidal og skalert opp systemteknologi for undervannskamera som skal revolusjonere oppdrettsnæringen. Sammen med Perry Creek Capital, Kverva-eide IVC og Futurum Ventures, skal Tidal skape bedre resultater og mer bærekraft i næringen.

Aktører som Mowi, har jobbet tett med Tidal-teamet over flere år og bistått med inngående bransjekunnskap. 

– Dette er den mest avanserte sensor- og analyseplattformen i oppdrettsnæringen. Og uten tvil den med størst potensial, hevder COO i Mowi Farming Norway and Iceland, Øyvind Oaland i pressemeldingen.

CEO i Tidal, Rajesh Jadhav.

Bransjens kunnskap, kombinert med Tidals kunstige intelligens, undervannsrobotikk og datakunnskap, har resultert i et kamerasystem og en programvareplattform som både er patentert og kommersielt tilgjengelig. Teknologien er allerede tatt i bruk i mer en 250 merder over hele verden. 

– Datadrevne avgjørelser gjør det også enklere å planlegge produksjonen, øke fiskevelferden og ta vare på lokalmiljøet rundt merdene, sier CEO i Tidal, Rajesh Jadhav. 

Tidal ble lansert som et selvstendig selskap i juli 2024 – fra Alphabet-eide X, The Moonshot Factory. Med ny finansiering fra Perry Creek Capital, Kverva-eide Ichthus Venture Capital (IVC) og Futurum Ventures, settes Tidal i posisjon til å fortsette sin raske vekst og levere mer innsikt til laksenæringen. 

Ifølge CEO i Tidal, Rajesh Jadhav, har verktøyene noen åpenbare oppsider ved seg: Bedre forståelse, mer effektiv drift, reduserte kostnader og mindre svinn. Systemet lar oppdrettere følge med på fiskens vekst i sanntid og estimere slakteresultater basert på dette. Det gjør at man også kan gripe inn tidlig ved endringer i fiskevelferden. 

I tillegg følger systemet i sanntid utvikling av lus, og fisken fôres etter et autonomt og fullintegrert KI-drevet fôringssystem. 

Plattformen ble anerkjent som en av de beste bærekrafts-innovasjonene av Time Magazine i 2023.