I år blir Gründerjulepresangen over dobbelt så stor
Tradisjonen tro blir det også i år Gründerjulepresang. En gründer med en godt produkt kan være den heldige som får hjelpende tjenester som skal være med på å løfte produktet og gjøre det kjent i bransjen. - Denne gangen blir verdien av premien mer enn det dobbelte av hva den var i fjor, sier en av initiativtakerne bak presangen, Anders Gjendemsjø i Deloitte.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Presangen ble for første gang lansert i fjor, og da kommenterte Gjendemsjø her på Kyst.no at om dette blir en suksess og man arrangerer det på nytt om et år, er det som en tradisjon å regne.
Og tradisjon har det herved blitt. Selv om tradisjoner jo også kan endres på. Noe er nemlig nytt i år.
- Det som først og fremst er nytt er at premieverdien er betydelig øket. I fjor var verdien på 100 000 kr. I år er den hele 250 000 kr, sier han.
Det meste av potten er tjenester fra bedriftene bak:
Disse er revisjon-, rådgivnings- og advokatselskapet «Deloitte», 3D-visualiseringsselskapet «Nagelld», sjømatclusteret «NCE Seafood Innovation Cluster», patentrådgivningsselskapet «Acapo», intensivprogrammet «ACCEL Seafood», «SpeakLab» som er et senter for trening i presentasjon og muntlig formidling og designbyrået «Artgarden».
- I år er også Deloitte inne med advokat-tjenester, som jo kan være bra å ha om man skal skrive kontrakter, opsjoner eller lage avtaler. NCE Media legger tilrette for opplæring i grundermetodikk med Justin Ferrel fra Stanford University. I tillegg bidrar Skretting med 50 000 kroner i kontanter, noe vi ikke hadde i fjor. For en gründer kan det sikkert være veldig greit med litt kroner og øre også, sier han til kyst.no.
- Gode råd og støtte
Å få bedriftene med på dette har ifølge Gjendemsjø ikke vært vanskelig.
- Vi opplever en veldig positiv drive rundt dette. Norsk næringsliv ønsker i økende grad å ta samfunnsansvar, og dette er en fin måte at etablerte aktører hjelper nye med gode råd og støtte.
For et år siden fikk de 30 gode søkere. I år er troen at det vil komme enda flere.
- Iløpet av siste året har vi sett at havbruk har fortsatt sin sterke posisjon og tiltrekker interesse flere fra tilstøtende bransjer. Vi som er i juryen ser derfor veldig frem til å få lov til å gå gjennom søknadene, det er rett og slett et privilegium å få lov ta pulsen på havbruksnæringens grunderselskaper, forteller Gjendemsjø.
Som sist er det meningen søknadsprosessen være en enkel affære.
- Man fyller ut et enkelt skjema på nettsiden til Gründerpresangen. Av søknadene som kommer inn vi vil screene gjennom og plukke ut en 5 til 10 som går videre til en finalerunde, der vi ber om mer informasjon. Dette for å unngå at mange bruker veldig mye tid uten å nå helt opp.
Frist for å søke er nyttårsaften.