Havbruksgründere kan få starthjelp i julegave
En rekke konsulentselskaper har gått sammen for å gi en utvalgt gründerbedrift i havbruksnæringen hjelp til å markedsføre og kommersialisere sin idé. – Vi ser mange med spennende ideer, men opplever samtidig at det hos mange skorter på ressurser og evne til å ta det frem, sier Anders Gjendemsjø i Deloitte, en av initiativtakerne bak Gründerjulepresangen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Gjendemsjø forteller at han og Rolf Mork Knudsen i Nageld snakket om at de ville gjøre noe for den delen av bransjen som kanskje er den mest innovative, nemlig gründerne.
- Det nærmer seg jul og tid for julegaver. Rolf og meg fant ut at vil ville gjøre noe artig nå på tampen av året og gi noe tilbake til en næring vi synes er veldig kjekk. Vi landet på at vi ville gi en gave til et oppstartselskap som trenger litt hjelp, sier Gjendemsjø til kyst.no.
Han forteller at det ikke er mangel på gode forretningsideer i bransjen, men at de ofte ikke får vist seg frem slik de fortjener.
- Vi ser mange med spennende ideer, men opplever samtidig at det hos mange skorter på ressurser og evne til å ta det frem. Derfor vil den som vinner Gründerjulepresangen få tjenester til en verdi av 100 000 kroner innen felt som ulike rådgivningstjenester, markedsføring og grafisk design.
Han forteller at da de begynte å spørre rundt hos selskaper som kunne bidra, møtte de utelukkende positiv respons.
Mange er med
De som er med er foruten revisjon-, rådgivnings- og advokatselskapet «Deloitte» og det grafiske visualiseringsselskapet «Nageld», sjømatclusteret «NCE Seafood Innovation Cluster», patentrådgivningsselskapet «Acapo», intensivprogrammet «ACCEL Seafood», «SpeakLab» som er et senter for trening i presentasjon og muntlig formidling og designbyrået «Artgarden».
Les også tidligere sak om ACCEL Seafood: Vil hjelpe nye bedrifter som har innovative løsninger for sjømatbransjen
- Vi kunne sikkert fortsatt listen, men på et tidspunkt måtte det stoppe. Blir dette en suksess kan vi jo utvide det til neste år, sier han.
- Blir det ny runde neste år har dere jo gjort det to ganger, og da er det jo blitt en tradisjon?
- Ja sånn er det jo i Bergen, humrer han.
Lett å søke
Den som vinner vil få anledning til å presentere sin idé på det som heter «Innovation day» på nest års North Atlantic Seafood konferanse i Bergen i mars. Der vil de få anledning til å vise seg frem for en lang rekke finansielle investorer og potensielle kunder.
For å søke må man ha en god idé som er konkretisert og formalisert.
- Det bør være mer enn bare noe du sitter og klør deg i hodet over. Men det skal samtidig være en lavterskelprosess, og søknaden er enkel å fylle ut via hjemmesiden vi har opprettet for prosjektet: Günderpresangen.no, sier Gjendemsjø.
Søknadsfristen er 31. desember, og avgjørelse på hvem som får tjenestene tas i allerede januar.