William Glandberger i Sølvrev og Trude Jansen Hagland i NCE Seafood Innovation. Her under Aqkva-konferansen i Bergen.

Jakter nye problemløsere til havbruksnæringen

Juryen bak «Seafood Innovation Award» er på jakt etter havbruksnæringens mest lovende start-up selskaper.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere har du kunnet lese på Kyst.no at de to gründerprogrammene Gründerjulepresangen og Seafood Innovation Awards har blitt slått sammen.

En av hovedgrunnene til sammenslåingen var ønsket om å nå ut til flere internasjonale aktører. I fjor var det Blue Lice og deres luseteknologi som vant den prestisjefylte «Seafood Innovation Award» for første gang.

Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice, fortalte til Kyst.no at det betydde enormt mye for selskapet å vinne den anerkjente prisen.

– Vi er inne i et nytt stadium nå hvor vi ønsker at flere potensielle kunder skal høre om resultatene vi har og det vår teknologi kan bidra med hos dem. Derfor er det midt i blinken å få lov til og vise det gjennom denne prisen, understreket hun etter seieren var sikret i fjor.

Rolf Mork-Knudsen driver markedsføringsselskapet Annerledeslandet og er med i juryen for gründerpressangen.

Nye, lovende selskaper

Nå er juryen igjen på jakt etter de beste og mest lovende start-up selskapene innen havbruksnæringen.

Trude Jansen Hagland fra NCE Seafood Innovation og Rolf Mork Knudsen fra Annerledeslandet, som begge sitter i juryen, mener det var en fornuftig beslutning å slå sammen de to prisene i fjor.

– Vi nådde ut til flere internasjonale aktører, og det var logisk å slå sammen to priser som egentlig hadde samme formål. I fjor fikk vi et godt antall søknader, og i år vil vi bli enda mer internasjonale og forlenge søknadsperioden for selskapene, sier Mork-Knudsen.

Vinneren får ikke bare prispenger, men også verdifulle bidrag og veiledning fra aktører i næringen, for å ta selskapet videre.

– Det er fantastisk å se hvilken medvind Blue Lice har fått etter seieren i fjor. Vi er også veldig glade for at vi har fått Sølvrev med på laget i år. Vi har stor tro på dette konseptet, sier Hagland.

Stor variasjon i selskapene

Hagland understreker at mange av de etablerte som deltar på NASF-konferansen, også startet som små start-up selskaper.

– Hva ser dere etter hos søkerne i år?

– Vi prøver å sikre en god fordeling på tematikk og kategorier. Det er ofte stor variasjon mellom de ulike start-upene, og vi ser gjerne etter de som kan bidra til å løse noen av de utfordringene havbruksnæringen står overfor, slik at vi kan oppnå bærekraftig vekst, forklarer hun.

De påpeker også at det er spennende å være en del av NASF-konferansen, der de 10 finalistene skal presentere sine ideer.

– Det blir et friskt innslag i forhold til de etablerte selskapene som alltid er en del av NASF-konferansen. Disse nye aktørene er up-and-coming, og det er noe folk virkelig setter pris på. Det beriker programmet, slik vi ser det. Uansett om man vinner eller ikke, er det en fantastisk arena å få vist seg frem på, sier Mork-Knudsen.

Sølvrev med på laget

William Glandberger fra Sølvrev sier til Kyst.no at det er spennende å nå være en del av juryen. Produksjonsselskapet spesialiserer seg på filmproduksjon og digital kommunikasjon.

– Selskapet vårt fyller 10 år i år, og vi har brukt mange av disse årene på å jobbe med havbruksnæringen. Som med alle næringer er det mye krav og utfordringer, og man trenger innovasjon. Derfor er det veldig gøy å være med på denne prisen, sier Glandberger.

Han mener det er mange i næringen som har behov for filmer for å fortelle historier og markedsføre selskapet sitt.

– Det passer oss perfekt å være med på dette, sier han.

Gir synlighet 

Hagland påpeker at en av de største utfordringene for nye start-ups er å få sponsorer som tror på dem og hjelper dem ut av «dødens dal».

– Denne prisen er viktig for å gi synlighet og overbevise fremtidige investorer om at de bør satse på disse selskapene. De får en svært god støttepakke som vil bidra til å posisjonere dem for investeringer. At vi har fått med Sølvrev gjør prisen enda mer profesjonell, sier Hagland.

Alle deltakerne som pitcher på scenen under NASF-konferansen vil også få laget en egen film, ikke bare vinneren av prisen.

– Vi har også fått veldig gode tilbakemeldinger på speed-daten som ble arrangert etter presentasjonene på scenen. Stemningen var høy, og engasjementet stort i fjor, sier Hagland.

Søknadsfristen for å være med i konkurransen er 10. februar.

William Glandberger i Sølvrev, Trude Jansen Hagland i NCE Seafood Innovation og Rolf Mork Knudsen i Annerledeslandet.