Jakter nye problemløsere til havbruksnæringen
Juryen bak «Seafood Innovation Award» er på jakt etter havbruksnæringens mest lovende start-up selskaper.
Tidligere har du kunnet lese på Kyst.no at de to gründerprogrammene Gründerjulepresangen og Seafood Innovation Awards har blitt slått sammen.
En av hovedgrunnene til sammenslåingen var ønsket om å nå ut til flere internasjonale aktører. I fjor var det Blue Lice og deres luseteknologi som vant den prestisjefylte «Seafood Innovation Award» for første gang.
Karoline Sjødal Olsen, daglig leder i Blue Lice, fortalte til Kyst.no at det betydde enormt mye for selskapet å vinne den anerkjente prisen.
– Vi er inne i et nytt stadium nå hvor vi ønsker at flere potensielle kunder skal høre om resultatene vi har og det vår teknologi kan bidra med hos dem. Derfor er det midt i blinken å få lov til og vise det gjennom denne prisen, understreket hun etter seieren var sikret i fjor.
Nye, lovende selskaper
Nå er juryen igjen på jakt etter de beste og mest lovende start-up selskapene innen havbruksnæringen.
Trude Jansen Hagland fra NCE Seafood Innovation og Rolf Mork Knudsen fra Annerledeslandet, som begge sitter i juryen, mener det var en fornuftig beslutning å slå sammen de to prisene i fjor.
– Vi nådde ut til flere internasjonale aktører, og det var logisk å slå sammen to priser som egentlig hadde samme formål. I fjor fikk vi et godt antall søknader, og i år vil vi bli enda mer internasjonale og forlenge søknadsperioden for selskapene, sier Mork-Knudsen.
Vinneren får ikke bare prispenger, men også verdifulle bidrag og veiledning fra aktører i næringen, for å ta selskapet videre.
– Det er fantastisk å se hvilken medvind Blue Lice har fått etter seieren i fjor. Vi er også veldig glade for at vi har fått Sølvrev med på laget i år. Vi har stor tro på dette konseptet, sier Hagland.
Stor variasjon i selskapene
Hagland understreker at mange av de etablerte som deltar på NASF-konferansen, også startet som små start-up selskaper.
– Hva ser dere etter hos søkerne i år?
– Vi prøver å sikre en god fordeling på tematikk og kategorier. Det er ofte stor variasjon mellom de ulike start-upene, og vi ser gjerne etter de som kan bidra til å løse noen av de utfordringene havbruksnæringen står overfor, slik at vi kan oppnå bærekraftig vekst, forklarer hun.
De påpeker også at det er spennende å være en del av NASF-konferansen, der de 10 finalistene skal presentere sine ideer.
– Det blir et friskt innslag i forhold til de etablerte selskapene som alltid er en del av NASF-konferansen. Disse nye aktørene er up-and-coming, og det er noe folk virkelig setter pris på. Det beriker programmet, slik vi ser det. Uansett om man vinner eller ikke, er det en fantastisk arena å få vist seg frem på, sier Mork-Knudsen.
Sølvrev med på laget
William Glandberger fra Sølvrev sier til Kyst.no at det er spennende å nå være en del av juryen. Produksjonsselskapet spesialiserer seg på filmproduksjon og digital kommunikasjon.
– Selskapet vårt fyller 10 år i år, og vi har brukt mange av disse årene på å jobbe med havbruksnæringen. Som med alle næringer er det mye krav og utfordringer, og man trenger innovasjon. Derfor er det veldig gøy å være med på denne prisen, sier Glandberger.
Han mener det er mange i næringen som har behov for filmer for å fortelle historier og markedsføre selskapet sitt.
– Det passer oss perfekt å være med på dette, sier han.
Gir synlighet
Hagland påpeker at en av de største utfordringene for nye start-ups er å få sponsorer som tror på dem og hjelper dem ut av «dødens dal».
– Denne prisen er viktig for å gi synlighet og overbevise fremtidige investorer om at de bør satse på disse selskapene. De får en svært god støttepakke som vil bidra til å posisjonere dem for investeringer. At vi har fått med Sølvrev gjør prisen enda mer profesjonell, sier Hagland.
Alle deltakerne som pitcher på scenen under NASF-konferansen vil også få laget en egen film, ikke bare vinneren av prisen.
– Vi har også fått veldig gode tilbakemeldinger på speed-daten som ble arrangert etter presentasjonene på scenen. Stemningen var høy, og engasjementet stort i fjor, sier Hagland.
Søknadsfristen for å være med i konkurransen er 10. februar.