Fra venstre: Salgssjef Viktor Finseth i Moen Marin, teknisk sjef Kristian Hjertvik, prosjektleder Lena Einseth og daglig leder Ove Løfsnæs i AQS. Foto: AQS

Moen Marin bygger nytt fartøy for AQS

AQS har inngått avtale med Moen Marin om bygging av et nytt ett-skrogs servicefartøy på 24 meter, med kraftige kraner og utstyr for sikkert og effektivt fortøyningsarbeid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi er svært glade for å få levere en ny båt til AQS. At de velger en 24-metring, som selskapet har to av fra før, viser at dette er gode båter. sier salgssjef Viktor Finseth i Moen Marin AS i en pressemelding.

Sjette i rekken

Dette blir det sjette fartøyet AQS får levert fra Moen Marin, og den tredje 24-metringen. Det nye fartøyet har samme skrog som AQS Namdal og Troll og er designet av Marin Design.

- Fartøyet bygger på et velkjent konsept, men er forsterket og optimalisert spesielt i forhold til sikkerhet og effektivitet, sier daglig leder Ove Løfsnæs i AQS AS.

Nybygget får kraner på 150 og 90 tonn/meter, mot 90 og 65 på dagens båter. For å øke sikkerheten for mannskapet, blir nokker på styrbord side erstattet med vinsj. Fartøyet utstyres med platelås på skinne, taulås (T-lock), haikjeft og taupinner fra SHM for mest mulig sikker og effektiv håndtering av fortøyninger.

Fakta:

  • Type: NabWork MD 2411
  • Motor: Caterpillar C32, 746 kW (1000 hk)
  • Dobbel dekksvinsj 60T og 30T
  • Platelås, T-lock, taupinner og haikjeft fra SHM
  • Palfinger PK 150002 (M) H og Palfinger PK 90002 M Hx

- Vi ser at kundene etterspør større båter med større krankapasitet. Det er stadig større og tyngre oppgaver som skal løses på lokalitetene, sier teknisk sjef Kristian Hjertvik i AQS.

Viktor Finseth sier at denne typen båt passer godt til servicerederi som kjører mellom flere lokaliteter og går mye i åpen sjø.

- Det er ingen tvil om at ettskrogs fartøy går bedre i sjøen enn katamaraner, sier han.

Under bygging

Moen Marin har levert syv fartøy av samme type. Nybåten blir byggenummer 267 for Moen Marin. Båten er allerede under bygging og skal leveres like over nyttår. 

Valget av Moen og 24-meteringen ble gjort fordi de to søsterskipene har fungert godt, og fordi Moen er en profesjonell partner, opplyser Løfsnæs og Hjertvik.

- Det er en styrke at båten er standardisert og at det er et solid apparat bak. Det merker vi godt i daglig bruk og ved videresalg av båter fra Moen, sier Ove Løfsnæs.

Det nye fartøyet blir en mellomklassebåt i AQS-flåten, som består av fire typer fartøy: Større fartøy som AQS Odin og AQS Njord, mellomklassefartøy på rundt 24 meter som AQS Loke, AQS Namdal og Troll, katamaraner på 15 meter og hurtiggående dykkerfartøy.