Bestiller ny hybrid servicekatamaran
Skagen Ship Consulting er valgt av rederiet AQS for å utvikle et 18,5 meter hybrid servicefartøy optimalisert for oppdrag i oppdrettsnæringen.
AQS har allerede inngått en timecharter-avtale for nybygget til Cermaq Finnmark, opplyser selskapet i en pressemelding.
Fartøyet er designet av Macduff Ship Design i samarbeid med Skagen Ship Consulting og AQS. Skagen Ship Consulting vil stå for leveranse av design- og utstyrspakke og båten blir bygget i sin helhet ved TRX Marine i Yalova, Tyrkia.
- Etter flere måneders tett samarbeid med AQS, gleder vi oss veldig over at de valgte å gå videre med løsningen vi sammen har kommet frem til. Vi anser dette som en stor tillitserklæring og ser frem til samarbeidet», sier Patrick Ramsberg, partner i Skagen Ship Consulting.
Bærekraft, trivsel og sikkerhet for mannskapet om bord har vært sentralt i utviklingen av fartøyet, som er laget for 24-timersdrift.
- Vi har i dag fire båter under bygging med hybride løsninger, samt fremtidsplaner for nullutslippsløsninger, sier Kristian Hjertvik, markeds- og teknologisjef i AQS.
Fartøyet vil være utstyrt med en hybridpakke utviklet av Bertel O. Steen Power Solutions med en batterikapasitet på 1156 kWh som lades via landstrøm eller Nogva Scania generatorsett. Nogva Heimdal Propulsion leverer gir og propell, som gir en bollard pull på 21 tonn. Dekksutstyr og hydraulikk ombord leveres fra SHM Solutions, mens 2 stykk Palfinger 150002 kraner leveres av Bergen Hydraulics. Fartøyet utstyres også med 4 stykk Veth VT-90 tunnel-thrustere fra Marine Parts & Propulsion for best mulig manøverbarhet.
Hoveddata:
Lengde: 18,50 m
Bredde: 12,00 m
Dybde: 4,60 m
Byggemateriale: Stål
Mannskap: 4
Bollard Pull: 21 Tonn
Hybridsystem: Bertel O. Steen Power Solutions
Generatorsett: Nogva Scania
Fremdriftspakke: Nogva Heimdal Propulsion
Dekksutstyr: SHM Solutions
Capstans: Lorentzen Hydraulikk
Kraner: 2 x Palfinger PK150002 – Bergen Hydraulics
Tunnel-thrustere: 4 x Veth VT90 – Marine Parts & Propulsion
Lys-pakke: Glamox