Dette er teamet bak det som skal bli havbruksnæringens Finn.no. F.v prosjektleder Tor Jakob Moe sammen med salgssjef Bastian Overå og daglig leder Mario Nordly t.h.

Plattformen Aquafind er nå live - skal selge brukt oppdrettsutstyr

Aquafind lanserte nylig plattformen de ønsker skal bli havbruksnæringens Finn.no.

Publisert Sist oppdatert

Siden i vår har teamet i Aquafind gjort manuelt salg av utstyr for oppdrettere, ved å kontakte dem om de har utstyr de kunne tenke seg å selge unna og funnet kunder som dette kan være aktuelt for. Mandag 30. oktober lanserte de plattformen, hvor de ønsker å automatisere prosessen i større grad.

Bak plattformen står trioen Mario Nordly, Tor Jakob Moe og Bastian Overå.

Daglig leder Mario Nordly sier til Kyst.no at etter mange måneders hardt arbeid kan de endelig presentere annonseplattformen Aquafind for havbruksnæringen. 

- Vi lanserte plattformen i går kl. 09.00 og annonsene er allerede begynt å tikke inn. Vi har hatt god trafikk og opplever at oppdretterne ser verdien i dette. 

Han påpeker at opprinnelig var planen å tilby løsningen kun til aktører i Norge. Imidlertid, etter å ha etablert kontakt med interessenter internasjonalt, blant annet i Chile, Skottland og Island, ser de at det brukte utstyret i Norge vil ha høyere nytteverdi i disse markedene. 

- Derfor ser vi betydelige muligheter for å utvidet markedet vårt globalt, opplyser Nordly.  

Stort spenn

Selskapet har arbeidet intenst de siste månedene for å sikre at de har en portefølje av salgsannonser klare til lansering.

- Dette er utstyr som spenner fra båter og flåter, til kameraer, belysning og fôringssystemer. Våre brukere vil ha friheten til å velge om de ønsker å administrere egne annonser, eller om de foretrekker at vi tar ansvar for hele prosessen.

Ved lanseringen, presenterer de også et nytt segment som de har valgt å kalle «Fish Market». Her får aktører muligheten til å legge ut fisk for salg. 

- Dette er en respons på henvendelser vi har mottatt fra aktører som opplever utfordringer med overflødig smolt som de har vanskeligheter med å få solgt. Dette overskuddet fører til betydelig sløsing, både i form av fisken selv, men også de midlene som allerede er investert i produksjonen av den, opplyser Nordly. 

Videreutvikling

Mario Nordly har jobbet i havbruksnæringen i ti år og la merke til at det var ingen enkel måte for oppdrettere å selge det brukte utstyret sitt. Nå mener han at han og teamet kan ha løsningen med deres nye plattform Aquafind som ble lansert mandag 30.oktober.

Videre fremover skal trioen jobbe med å utvikle et verktøy for å beregne miljøeffekten av gjenbruk. 

- Vi ønsker at våre brukere skal ha muligheten til å anvende dette verktøyet i forbindelse med sin gjenbrukshandel gjennom vår plattform. Med dette ønsker vi å sette lys på mer bærekraftige løsninger for næringen, og at aktørene kan se de faktiske miljøfordelene med gjenbrukshandel, forteller Nordly.

Han påpeker til Kyst.no at dette vil også gjøre dem mer attraktive for brukerne.

- Vi ser betydelig rom for forbedring når det gjelder ressursutnyttelse innen næringen, og vi håper at flere ser de miljømessige fordelene og lønnsomheten gjennom å utnytte ressursene bedre ved gjenbruk, legger han til.