Vinnerne av årets Aquahack er kåret
De to glade jentene Erica McConell og Natalie Brennan fra UiB mottok to priser for sitt konsept Digital Gut interface under AquaHack 2018 i Bergen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I korridorene på MediaCity Bergen myldrer det av liv. Her arrangeres nemlig AquaHack, som er verdens første hackathon for havbruksnæringen. Her har 45 havbruksspirer fått to dager til å løse noen av næringens problemer.
Deltagerne er blitt delt inn i seks team fått 48 timer til å utvikle og selge sin ide til havbruksnæringen.
Björgólfur Hávarðsson fra NCE Seafood Innovation Cluster delte ut Aquahack prisene på vegne av dommerpanelet og opplyste at vinneren av konseptkategorien ble Erica McConell og Natalie Brennan fra Universitetet i Bergen (UiB) for deres løsning «Digital Gut interface».
Fikk første og andre plass
Til Kyst.no sier de to flinke damene at de utfylte hverandre bra, ettersom den ene er utdannet biolog og den andre tar en master i systemdynamikk.
- Vi ble veldig overasket over at vi vant konseptkategorien i AquaHack, og en andreplass i teknologikategorien. Vi synes de andre deltagerne var veldig imponerende, så vi ble litt sjokket, sa de fornøyd.
Seieren, samt andreplassen innebærer en pengepremie på samlet 40 000 kroner for de to jentene, men hva pengene skal gå til har de ikke funnet ut enda, men påpeker at de har lyst å utvikle ideen videre.
McConell og Brennan sa under sin fem minutters presentasjon at oppdretterne per dags dato tar mange beslutninger basert på magefølelsen. Dette inspirerte dem til å lage “Digital Gut interface”, som er et modeleringssystem som skal samle inn data fra oppdrettselskapene, som igjen kan hjelpe dem i å gjøre bedre og mer presise beslutninger, samt planlegge produksjonen på en bedre måte.
Konseptet deres går ut på at man skal samle ulik data som temperaturer, smoltstørrelser, lakselus, vekt på fisken og så videre. Ved bruk av en algorytme får man da forslag til ulike ting man kan gjøre for å øke velferden til fisken. Løsningen kan intregreres blant annet med AquaCloud.
Andreplassen i konseptkategorien gikk til «Three Brothers on the 9th floor» for konseptet «Smart nets», og vinner av teknologikategorien ble «AquaLens».
To dager med intensivt arbeid
Konkurransen i Bergen har over to dager samlet 45 deltakere fra mange ulike land. Deltagere har i team kjempet om å vinne førsteplassen i kategoriene «teknologi» og «konsept». Førsteplass i kategoriene vant 30 000 kroner og andreplassen fikk 10 000 kroner hver.
Deltagerne har i to dager jobbet tett sammen for å utvikle en ny ide. Deltagerne har blant annet vært de første som har fått lov å bruke sensitiv data fra AquaCloud, og har dermed kunne bruke virkelig data i konseptene de har utviklet.
Dag en av Aquahack bestod av idemyldring og oppgave jobbing, og på dag to skulle seks team presenterere sin pitch-ide på fem minutter.
Produktutvikler Nina Grieg i Grieg Seafood sa hun var imponert over det deltagerne har vist frem. Hun var også en av dommerne og har vært med å hjelpt deltagerne disse to dagene. Med seg i dommerpanelet var også Kasper Løberg Tangen i Deloitte, George Georg Baunach i Hatch, Björgólfur Hávarðsson fra Nce Seafood Innovation Cluster og Tore Notland i IBM.
Det tok lang tid etter presentasjonene før dommerne kom tilbake med de endelige vinnerne, så det er tydelig at det erfarne dommerpanelet tok dette på det største alvor.
Eventet er et delt samarbeid mellom NCE Seafood, NCE Media, IBM, Deloitte, Hatch, Bergen Kommune og Grieg Seafood.
Travle dager
Emil Lindfors i Hatch, er prosjektleder for AquaHack 2018 og sier til Kyst.no at dagene har vært spennende, men krevende.
- Det har vært mye jobbing og idemyldring disse to dagene. Deltagerne fikk innledningsvis fire oppgaver laget av oppdrettsaktører som de skulle løse og danne sitt konsept rundt.
- Vi har vært veldig heldige å fått med et så erfarent dommerteam, som tar dette på alvor, som har hjulept alle gruppene med sine konsept.
Lindfors sier til Kyst.no at konkurransen er en såkalt teknisk case-konkurranse, som normalt vil involverer mye koding og programmering. Men han påpeker at de prøver å tilrettelegge for at ikke alle deltagerne må være kodere, og påpeker at de ønsket tverrfaglige team.