Cermaq dropper Q-logo
Ifølge Patentstyret har Aquality fått godkjent sin Q-logo. Cermaq har fått avslag.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I mars lanserte Cermaq sin nye logo og merkevare i Boston under «Seafood Expo North America». Q-en som da ble lansert var nærmest identisk havbruksleverandøren «Aquality» sin Q, som de i desember 2016 søkte varemerkeregistrering på. Cermaq søkte varemerkeregistrering av deres Q, i januar i år.
Ifølge Patentregisteret har Aquality nå fått godkjent sin Q. Cermaq har fått brev om at de ikke kan registrere deres Q. Begrunnelsen for avslaget på registreringen er risikoen for at varemerket deres kan forveksles med førstnevntes Q.
«Vi kan ikke registrere et varemerke som ligner på et annet varemerke som er beskyttet i Norge, når begge varemerkene gjelder for samme og/eller lignende varer/tjenester. Det er sannsynlig at en alminnelig opplyst gjennomsnittsforbruker vil forveksle varemerkene eller tro at varene/tjenestene har samme kommersielle opprinnelse», skriver Patentstyret i et brev som gikk til Cermaq i forrige uke.
Siden Kyst.no først skrev om saken har ikke Cermaq ville kommentere den, men nå forteller de at de allerede hadde valgt å droppe Q-en før avgjørelsen fra patentstyret.
- Vi har valgt å avstå fra å bruke Q som enkeltstående symbol i vår markedsføring, blant annet etter god dialog med Aquality, så et avslag på registrering av Q vil ikke ha noen praktisk betydning for oss, sier Astrid Aam, kommunikasjonsjef i Cermaq i en kommentar til saken.
Aquality ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.