Første bestilling fra Skottland
Nytt navn og ny kontrakt i Skottland er noen av nyhetene Tor Espen Skoglund, daglig leder i Aquality kan fortelle om. - Jeg tror skottene er interessert i nye løsninger, og kanskje kan de unngå en del feil som skjedde i Norge, sier han.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Forrige uke byttet selskapet navn fra Aqua Circle til Aquality, som følge av konflikt med et tidligere registrert varemerke, og allerede har folk reagert positivt på navneendringen ifølge Skoglund.
- Jeg har fått veldig positive tilbakemeldinger, og ingen negative. Jeg tror navnebyttet skal gå greit, og jeg har informert alle kunder, men vi får se, det er ikke bare bare, når du har jobbet knallhardt med merkevarebygging i ett og ett halvt år.
Trenger kanskje flere folk
Skoglund forteller at de nylig var i Skottland for å sette opp en fôringsautomat, da var det like greit å ta med seg den 19 kilo tunge automaten om bord som bagasje på flyet.
- Vi har akkurat montert vår første fôringsautomat for rensefisk i Skottland. Der skal den først testes, så kjøper de om de er fornøyd. Om de ikke er fornøyd så tar vi den tilbake, opplyser Skoglund.
- Det er primært rognkjeks der borte nå, legger han til.
Med økende aktivitet både i Skottland og Irland har selskapet vurdert om de skal ha en egen ansatt der borte, eller en dedikert ansatt i Norge, men foreløpig håndterer selskapet det fint fra lokalene sine i Hordaland.
- Vi får se om det blir mye aktivitet der borte, da må vi ha flere folk.
Inngangen til det skotske markedet kom litt tidligere enn forventet, grunnet samarbeid med leverandøren OK Marine.
- Vi har ventet bevisst med markedet i Skottland, men så kom det litt press fra OK marine, som leverer totalløsninger for rensefisk med oss. De manglet det vi tilbyr, så da ble vi med, sier han.
Første bestilling fra Skottland
Skoglund forteller også at de i tillegg til å ha installert fôringsautomaten, akkurat har fått inn sin første bestilling fra Skottland.
- Vi fikk akkurat inn en bestilling på fôrautomater til rognkjeks, fra Marine Harvest i Skottland.
Noe av interessen de opplever i utlandet, tror han kan komme av den gode kontakten med det norske markedet.
- Oppdrettsnæringen der borte har høy aktivitet, og flere av aktørene har norske eiere. Da hjelper det kanskje at vi har god kontakt med for eksempel selskap som Marine Harvest i Norge.
Så vidt han er bekjent har de ingen skotske konkurrenter, og trekker frem at skottene er veldig "på" ny teknologi.
- Jeg tror skottene er interessert i nye løsninger, og kanskje kan de unngå en del feil som skjedde i Norge.
Populære produkt
Generelt selges det mest av fôrings-automatene med fôrbøyer, som muliggjør fôring under vann og vaskere for skjulet til rensefisken.
- Vi har over 300 fôrbøyer ute nå totalt.
Skoglund legger til at det er stor forskjell på oppdrettet og villfanget rensefisk.
- Oppdrettet fisk er vant til fôr og spiser derfor bedre.
Rognkjeksen her også et hierarkisk system der de store individene ofte ligger i overflaten, mens de mindre gjemmer seg dypere i skjulet.
Derfor mener Skoglund det er et poeng å få fôret under vann, før strømmen fører det vekk.