"Tøffe" er klar for nye eventyr for Kleiva Fiskefarm, og tøffer seg litt for kamera før den setter kursen mot oppdrettsanlegget!

Ny arbeidsbåt på plass – Nå blir det tøffere tak

Kleiva Fiskefarm fortsetter oppgradering av båtparken, Nå har selskapet fått levert «Tøffe», en hybrid arbeidsbåt som skal styrke driften og sikre et mer miljøvennlig arbeidsmiljø.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken gjorde «Tøffe» sin entré hos Kleiva Fiskefarm, klar til å ta fatt på oppdragene med en selvtillit som matcher navnet.

Daglig leder Marius Arvesen forteller til Kyst.no at de gjennom flere år har hatt en strategisk oppgradering av båtparken.

– I 2022 bestemte vi oss for at det var på tide å modernisere flåten vår, og nå har vi fått en hybrid arbeidsbåt. Dette er et viktig skritt i vår satsing på grønn teknologi, bærekraft og HMS, opplyser han. 

Ny lokalitetsbåt

Den nye båten skal hovedsakelig brukes til daglige oppgaver ute på lokalitetene.

– Det er en typisk lokalitetsbåt, men den har ikke like stor kapasitet som våre andre båter, for eksempel «Anton» og «Nyheim», som vi fikk i fjor. Tanken er å ha en variert flåte tilpasset ulike behov, sier han.

Båten er ikke bygget for sleping og ankerhåndtering, men slike tjenester får Kleiva Fiskefarm levert av servicebåtselskapet Håløy Havservice.

– De har langt større kapasitet for slike oppgaver, forklarer Arvesen.

For å øke sikkerheten har selskapet valgt hydrauliske vertikale tugger-vinsjer med elektrisk fotpedal i stedet for standard capstan på båtrekken.

– Målet er å unngå klemskader, sier han.

Tredje i rekken 

«Tøffe» er den tredje arbeidsbåten Moen Marin leverer til Kleiva Fiskefarm, og er av typen NABWORK 1250 HYBRID. Den er 11.98 x 5.00 og er et enkeltskrog aluminiumsfartøy. 

– Moen Marin har levert totalt tre fartøy til oss siden i fjor vinter. Vi startet planleggingen av båtfornyelsen i 2022, og nå ser vi resultatet nesten tre år senere, sier Arvesen.

Han trekker også frem Enovas tilskuddsordning som en viktig faktor i beslutningen om å investere i nye fartøy.

– Vi hadde også gode erfaringer med Moen Marin gjennom Håløy Havservice. I tillegg har vi et stort fokus på det grønne skiftet, med vekt på redusert CO₂-utslipp, lavere driftskostnader, mindre støy og bedre HMS, forklarer han.

Saken fortsetter under bildegalleriet. 

Med grønn teknologi og solid arbeidskraft er «Tøffe» klar for innsats på merdkanten.
MS «Tøffe» er Kleiva Fiskefarms nye lokalitetsbåt.
MS «Tøffe» er Kleiva Fiskefarms nye lokalitetsbåt.
Hydraulisk tuggervinsj.

«Tøffe» – et navn med historie

Navnet «Tøffe» er ikke tilfeldig valgt. Det er en hyllest til historien til Kleiva Fiskefarm.

– Min far, Johannes A. Arvesen, kjøpte i 1987 sin første båt med navnet Tøffe. Det var en liten trebåt med overbygg, og navnet passet godt, for den «tøffet» av gårde i sin arbeidshverdag, forteller Arvesen.

Den gangen var arbeidsdagen preget av fysisk tungt arbeid, og de hadde ikke de samme hjelpemidlene som i dag.

Kleiva Fiskefarm ble stiftet i 1986, og året etter satt selskapet ut den første smolten. 

– Behovet for en god arbeidsredskap meldte seg raskt og «Tøffe «var med oss i mange år før vi etter hvert på slutten av 90-tallet begynte å avansere til større og mer moderne fartøy til den daglige driften. 

Den orginale lokalitetsbåten «Tøffe» og oppdretter/båtfører Johannes A. Arvesen utenfor Engenes i Ibestad kommune i Troms.

Arvesen forteller at han personlig har mange barndomsminner fra denne båten, og tar seg ofte i å tenke tilbake på hvordan forholdene var på den tiden. 

– Den gamle «Tøffe» hadde ikke egen kran, og løsningen ble å benytte en tre-flåte med påmontert kran og motor, som vi slepte med oss etter behov.

Kleiva-sjefen mener det er viktig å huske hvor krevende hverdagen var på merdkanten.

– Næringen har hatt en rivende utvikling innen teknologi. Mange av de unge som nå kommer inn, har ingen anelse om hvor fysisk krevende dette yrket har vært. 

– Når det er sagt, mener jeg det er bra å se at næringen utvikler seg fremover og at særlig fokuset på en trygg HMS-hverdag står sentralt. Vi må jobbe smart, bruke kraner og andre hjelpemidler for å unngå eksempelvis unødvendige belastningsskader på folk, legger han til.

Navnevalget på den nye båten er derfor en markering av både fortiden og fremtiden.

– Vi ønsket å gjenbruke navnet som en hyllest til de som sto støtt gjennom vanskelige tider, mens oppdrettsnæringen gradvis utviklet seg til det den er i dag, avslutter han.

Hoveddata:

  • Fartøy: NABWORK 1250 HYBRID 
  • Mål: 11.98 x 5.00 enkeltskrog aluminium
  • Dieselkapasitet: Ca. 1200 liter
  • Mannskap: Godkjent for 5 personer
  • Krane: Palfinger PK11001 / kapasitet på 9,5tm
  • Navigasjon: En kombinert radar, kartplotter, ekkolodd og GPS fra Furuno
  • Hovedmotor: Danfoss Editron PM
  • Batterisystem: System fra ESS, total kapasitet 376 KWT
  • Generatorsett: John Deere
  • Capstaner: Hydrauliske vertikale tugger-vinsjer i rekke, med elektrisk fotpedal: – En stk. trekk kraft 3,0 tonn fra MBH. – En stk. trekk kraft 1,0 tonn fra MBH.
  • Rengjøring: Høytrykksspyler med trommel integrert for spyling på dekk.
  • Hoveddekk: Eget verksted og WC