Valgte hybridbåt: - Vi ønsker å gi elevene opplæring på topp moderne utstyr
Da Havbruksakademiet skulle gå til innkjøp av ny katamaran, var bærekraft, fremtidsrettet og service tre viktige kriterier, forteller rektor Alexander Halsen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Vi så at hybridbåter var på vei inn, og ansatte i oppdrettsnæringen er generelt bevisste på utslipp og karbon-avtrykk. Det gjorde den nye hybrid-båten fra Moen Marin til et veldig godt valg for oss. Batteripakken på 250kWh gjør at vi stort sett vil drive båten helelektrisk, sier han.
Elektrisk båt som klasserom
- Vi er et kompetansesenter som må tenke fremover og sørge for godt utstyr til elevene. Det handler både om å få flinke folk til å søke seg hit, og det handler om fremtiden i næringen. Elektriske båter har for øvrig en annen fordel også – de er stillegående. Det er bra når du skal drive undervisning til sjøs!
Hans-Jørgen Eilertsen, som er salgssjef hos Moen Marin sier i en pressemelding at de setter også stor pris på at skolen har gått for en hybrid løsning.
- Grønne og bærekraftige løsninger er fremtiden. Det er derfor viktig at de som skal inn i næringen, får erfaring med relevant og tilgjengelig teknologi allerede i utdanningen.
Skreddersøm og fokus på HMS
Eilertsen forteller at Moen Marin har gjort en del skreddersøm. Det er lagt til rette for undervisning i styrhuset med ekstra stor sittegruppe og takmontert smarttavle.
Skolen har også vært spesielt opptatt av HMS og gjort mange valg for å få en trygg og sikker båt, som utvendig styreposisjon med skjerm og 360 graders kamera for å få ekstra god oversikt. Den nye hybridbåten er en NabCat 1375 MD El, som har fått navnet «Campus Blå».