Dåpsfest i Sandnessjøen
På lørdag var det duket for dåpsfest i Sandnessjøen. På flytebryggen i Karivika ble det døpt tre servicefartøy for FSV Group og en fôrflåte overlevert til Mowi.
Tross nedbør og kaldt vær var det mange som tok turen ned til Karivika på lørdag. Under denne begivenheten var Arne Hjeltnes til stede og ledet seremonien. Det var mange flotte taler fra alle delaktige parter og ordførere. På slutten av seremonien tok gudmødre ordet hvor de ønsket fartøy og mannskap hell og lykke på alle hav før champagneflaske ble knust i skutesidene og betongveggen, melder FSV group i en pressemelding.
Etter hvert kom også solen fram og Sandnessjøen viste seg fra sin beste side.
Etter dåpshandlingen var det mulighet for alle skuelystne å komme om bord i de nydøpte fartøyene og fôrflåten for en omvisning. Mowi stilte med laks som ble grillet og servert i teltet på kaien.
Ørjan Tveiten, regionsdirektør i Mowi Nord sier at disse båtene går på langtidskontrakter for dem, mens flåten er heleid av Mowi.
- Med stort og smått har Mowi mer enn 200 slike fartøy i arbeid hver eneste dag og natt i Norge, og vi har om lag 130 slike flåter i drift langs kysten. Denne flåten alene vil mate om lag 5 000 tonn fisk årlig, tilsvarende 30 millioner måltider med laks hvert år. Dette er altså det fysiske og faktiske som gir verdiskapning og fører til det som i dag er Norges nest største eksportnæring og viktigste distriktsnæring.
- Får store konsekvenser
Administrerende direktør Arild Aasmyr sa at det var en gledens dag for FSV Group å døpe tre nye og innovative servicefartøy i Sandnessjøen, som er et viktig senter for oppdrettsnæringen på Helgelandskysten og i Nord-Norge.
- For oss er det også viktig å vise fram våre fartøy til lokalbefolkningen og til unge som ønsker en spennende yrkeskarriere til sjøs. Vi er også stolt over å ha bygd disse fartøyene i Norge hos Sletta Verft AS. I Norge har vi en fantastisk maritim klynge å dra veksel på, inkludert norske utstyrsleverandører som leverer utstyr i verdensklasse. Faktisk bidrar disse tre fartøyene med over 100 årsverk i to år i Kyst-Norge. Nå må styresmaktene kjenne sin besøkelsestid og reversere grunnrenteskatten før dette får for store konsekvenser for videre bosetting og vekst i Kyst-Norge, sa Aasmyr.
Han tilføyde videre:
- Alle fartøyene har store batteripakker om bord. Til sammen har de en batterikapasitet på 2.600 kWh. Det reduserer CO2 utslippet med 1.300 tonn hvert år. Regner vi det om i utslipp fra fossile personbiler, tilsvarer dette utslippet til 530 biler med en årlig kjørelengde på 15.000 km. Vi i FSV ser på dette som et viktig bidrag til en bærekraftig utnyttelse av ressursene i havet, sa han.
ScaleAQ opplyser at flåten har en fôrkapasitet på 600 tonn og er rigget for fremtidens teknologi og en beregnet levetid på 50 år.