Ny hybridløsning hindrer tomgangskjøring og reduserer støy
E. Karstensen har igjen valgt å satse på mer klimateknologi fra Fjord Maritime. – Vi ønsker et bedre arbeidsmiljø for våre ansatte, og har derfor investert i systemet, sier daglig leder.
Familieselskapet E. Karstensen Fiskeoppdrett var tidlig ute å satse på «Fjord Hybrid» systemer og landstrøm på deres lokaliteter. Nå har de også fått PowerBX-systemet som brukes til å drive alt av kran- og dekksoperasjoner.
Daglig leder Geir Karstensen forteller til Kyst.no at de har valgt å investere i Fjord Maritimes nye hybridløsningen som gjør det mulig å erstatte tomgangskjøring av dieselmotorer med fornybar energi.
– PowerBX benytter batterisystemer som kan lades opp om natten med fornybar strøm, og som deretter brukes til å drive alt av kran- og dekksoperasjoner. Denne løsningen reduserer både støy, utslipp og drivstofforbruk betydelig, noe som gjør driften mer miljøvennlig og effektiv, sier Karstensen.
Han påpeker at det viktigste for dem var å få et bedre arbeidsmiljø for de ansatte.
– Vi vil få ned støy om bord på fartøyet «Erling» som systemet er blitt installert på, og håper dette blir et bra tiltak. Dersom vi ser god effekt av dette, vil vi vurdere å ha et slikt system om bord på alle våre fartøy.
Servicebåten brukes på to av selskapets lokaliteter hvor E. Karstensen har samdrift med Marø Havbruk.
– Ligger i forkant
Øyvind Bakke, CCO i Fjord Maritime sier at E. Karstensen er pionérer innen klimateknologi i havbruksnæringen.
– De har gang på gang vist at de ligger i forkant når det gjelder bærekraftige løsninger i havbruksnæringen. De har ikke bare investert i klimateknologi, de har også vært først ute og satt standarden for resten av bransjen, påpeker Bakke.
E. Karstensen var i 2018 det aller første oppdrettsselskapet som tok i bruk Fjord Hybrid.
– Denne teknologien, som kombinerer generatorer for å optimalisere energiproduksjonen på forflater, var et viktig skritt mot å redusere drivstofforbruket og utslippene. Der andre fortsatt vurderte alternativer, handlet Karstensen og viste vei, sier Øyvind Bakke, CCO i Fjord Maritime til Kyst.no.
E. Karstensen var også først ute med å kombinere «Fjord Hybrid» med landstrøm til fôrflåter.
– Denne løsningen hjelper med å ta ut strømtopper og sikre stabil drift ved å forhindre blink ved utfall av landstrøm. Ved å kombinere Fjord Hybrid med landstrøm, sikrer de kontinuerlig oppetid for flåtene, noe som er avgjørende for en effektiv og pålitelig produksjon av matfisk. Dette tiltaket viste igjen E. Karstensens evne til å løse komplekse utfordringer på en fremtidsrettet måte, påpeker han.
Fjord Maritime er nå i full gang med installasjon av PowerBX-systemet, som skal redusere støy om bord på fartøyet «Erling».
Karstensen sier til Kyst.no at de skal få båten tilbake med installert batteripakke fredag 18. oktober, og ser frem til å ta den i bruk.
CSRD – bærekraftsdirektivet
Bakke sier at investeringen E. Karstensen har gjort er viktig.
– Disse investeringene viser hvordan familieselskapet fra Batalden stadig utfordrer status quo i havbruksnæringen. De har vist en vilje til å ta sjanser, teste ny teknologi og lede an i en bransje som stadig får større krav angående bærekraftig drift og rapportering av utslipp, legger han.
I 2023 satte EU opp et direktiv som utvider kravene til bærekraftsrapportering, både hva som må rapporteres og hvilke selskaper som må rapportere. EU-land og tilknyttede land som Norge må nå innføre CSRD i sine lover og regler. Finansdepartementet i Norge har også satt opp en utredning om hvordan CSRD skal implementeres i landet.
– For de største selskapene har bærekraftsdirektivet inntruffet, men de fleste selskaper blir pålagt direktivet de kommende årene. Da er investering i denne type klimateknologi med på å bedre deres klimaregnskap, avslutter Bakke.
Målet til EU er at bærekraftsinformasjonen skal ha samme kvalitet som finansiell rapportering.