Bømlo Brønnbåtservice brønnbåt

Bømlo Brønnbåtservice utvider flåten

Selskapet har inngått to nye nybyggingskontrakter med Aak Mek verksted for levering av to nye brønnbåtfartøy. Ny teknologi skal forbedre fiskehelsen i brønnbåtvirksomheten.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Henrik Wiedswang Horjen

Med ni prosent høyere biomasse enn på samme tid i fjor går brønnbåtselskapene en svært lys tid i møte. Med forventningen om den økte utslaktingen av laks i årene som kommer vil behovet for brønnbåtvirksomhet være stor i de nærmeste årene.

Les: Svært lys fremtid i møte for brønnbåtselskapene

- Båtene er arrangert for transport av levende fisk i lukket og åpent system, og er spesielt arrangert for å ha full kontroll på alt sirkulert vann som strømmer gjennom lasterommet for oppsamling av lus under transport, avlusing og sortering. UV-desinfeksjon av alt vann inn og ut av brønnene,med en behandlings kapasitet på 15000 m3 vann pr time, opplyser Bømlo Brønnbåtservice i en pressemelding.

NYE FARTØY, NYE MULIGHETER: Bømlo Brønnbåtservice utvider flåten med to nye fartøy. Brønnbåtene vil leveres leveres i september 2013 og mars 2014.

Bømlo Brønnbåtservice brønnbåt

Sølvtrans leverte i år et rekordgodt resultat for årets tredje kvartal, og det er heller ikke ventet at etterspørselen vil minke i tiden som kommer. Aldri tidligere har selskapet levert et kvartalsvis høyere EBITDA enn for tredje kvartal i 2011 på 37,2 millioner kroner.

Les mer: Strålende Sølvtrans-resultat

Egnet for lusebehandling

De to nye fartøyene Bømlo Brønnbåtservice har valgt å investere i vil ha en lastekapasitet på 1800 kubikkmeter, og nybyggene skal leveres i september 2013 og mars 2014.

Leverandør Aak Mek verksted orienterer om at båtene er spesielt designet og arrangert for å behandle alt vann i forbindelse med både avlusing og sortering av fisk.UV-desinfeksjon av alt vann inn og ut av brønnene vil også forekomme med en kapasitet på 15000 m3 vann pr time.

Høy dødelighet ved transport

- Dette gjør at både smolt utsett og kjøring av slaktefisk kan utføres på en «lukket» måte, med fokus på dyrevelferd og optimale forhold for fisken under all transport, skriver selskapet i pressemeldingen.

Fiskevelferden har vært en problemstilling som har blitt satt under debatt ettersom undersøkelser viser at fiskedødeligheten er høyest ved selve transportdelen av fisken.

Selskapet opplyser videre at den nye teknologien i fartøyene vil være optimal for å ivareta soner og smitterestriksjoner som oppdrettsnæringen er bundet av. Båtene vil også bli utstyrt med luftesystem for vannet i lastetanker, som vil bli kontinuerlig luftet og avgasset ved lukket transport. Kapasiteten i fartøyene vil være på 1000 m3 i timen.