Harald Dahl

Codfarmers: - Vi kunne ikke la en slik mulighet gå fra oss

Oppkjøpet av Marinebreed betyr nå at Codfarmers kontrollerer hele verdikjeden. For 2012 vil selskapet ha en markedsandel på 95 prosent, ifølge selskapet.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Henrik Wiedswang Horjen

Det har imidlertid vært mildt sagt kostbart for selskapet å komme i den posisjonen de nå er i. Codfarmers har sammen med Atlantic Codfarmers, som nå er fusjonert inn i selskapet tapt 700 millioner kroner de siste fem årene.

På tross av de enorme tapene holder selskapet fortsatt stand, men har i praksis mistet alle tidligere konkurrenter. De enorme tapene har også gitt utslag på Oslo Børs, og siden selskapet ble børsnotert høsten 2006 er 99 prosent av selskapsverdien forduftet.

Selskapet er i dag verdt knapt 112 millioner kroner, og har hittil i år hatt en negativ avkastning på Oslo Børs på 56,6 prosent.

Les også: Blodrødt Codfarmers-resultat

- Har de lange brillene på

- Vi er en gjeng som har de lange brillene på, men det er klart at dette har kostet oss fryktelig mye. Det har også tatt mye lengre tid enn hva vi hadde hatt drømt om. Avskallingen i næringen har vært forferdelig vanskelig for oss alle, sier administrerende direktør i Codfarmers, Harald Dahl.

Sist ut i konkursrekken var avlsselskapet Marinebreed, som Codfarmers i går kjøpte opp for én krone.

Harald Dahl

BRUKER LANGE BRILLER: På tross av at Codfarmers har gått på blodrøde tap år etter år, har selskapet og administrerende direktør Harald Dahl ennå ikke mistet troen på å bli lønnsom. Gjennom kjøpet av konkursrammede Marinebreed har selskapet sikret seg full kontroll på hele produksjonssyklusen innenfor torskeoppdrett.

Etter overtakelsen har Codfarmers sikret seg full kontroll på hele produksjonssyklusen innenfor torskeoppdrett. Codfarmers har sin egen stamfisk som leverer egg til 4 årlige utsett, og selskapet har også to yngelanlegg med stor nok kapasitet til å levere yngel til selskapets to settefiskanlegg. Dette gir en robust leveringsevne til selskapets matfisklokaliteter i Nordland, på Sunnmøre og i Sogn og Fjordane.

Dette mener Dahl plasserer selskapet i en unik posisjon.

I tillegg har selskapet egne avtaler med slakterier og et eget markedsapparat.

- Krisen i næringen har tvunget oss inn i denne posisjonen, og i den grad vi klarer å finansiere dette har vi stor tro på at dette vil være strategisk smart for vår del, sier Dahl før han legger til:

Oppkjøpet frivillig tvang

- Når vi først fikk muligheten til å overta kunne vi ikke la en slik mulighet gå fra oss. På mange måter er dette en frivillig tvang, men samtidig får vi godt ankerfeste i hele verdikjeden.

Selskapet har i dag en markedsandel på i overkant av 56 prosent. Denne andelen vil i løpet av neste år øke til 95, ifølge selskapet selv som neste år planlegger å slakte i underkant av 7 000 tonn torsk.

- Vi får jo en sterk posisjon i denne næringen, og jeg vil tro at det gir oss en unik mulighet til å skape lønnsomhet også. Vi vil mer eller mindre bli den eneste leverandøren av fersk torsk og i den grad markedet ønsker oss, har vi tro på at det vil skape oss god inntjening.

Fortsatt høy break-even

Codfarmers har i dag en break-even på 37 kroner, et tall som betraktes som svært høyt sammenlignet med sin rosafargede konkurrent. Det positive er imidlertid at likevektspunktet til torskeselskapet er forbedret med 15 kroner på bare ett år.

For å øke inntjeningen er hovedstrategien knyttet til produktet Strøm, som nå skal distribueres og selges i større omfang enn tidligere.

Les mer: Codfarmers seksdobler eksporten av Strøm i 2012

- Vi ønsker å bygge inntekten vår rundt merkevaren Strøm. Prisene svinger mye, og ved å ha Strøm som en stein å stå på vil vi ikke være like avhengige av spotprisen som historisk svinger mye.