– Lakseprodukter med salgsøkning
Fiskesalget til Norgesgruppen går opp 8,9 prosent i fersk fisk avdelingen. Der Kiwi og Joker sine satsinger på fersk, pakket laks gir vekst. - Lakseproduktene øker fremdeles, men andre arter av fersk fisk har også skutt fart, opplyser kommunikasjonssjef Kine Søyland.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ferskfiskomsetningen har vært i sterk vekst over flere år, og det fortsetter også i 2015. Per uke 28 har Norgesgruppen solgt fersk fisk for 340 millioner kroner, en økning i ferskfisk salget på 8,9 prosent. Av kjedene vokser spesielt Kiwi opp 46 prosent og Spar 19 prosent.
- Norgesgruppen begynte satsningen på ferdigpakket fisk i 2008, og har siden det hatt jevn og god utvikling, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland til Kyst.no.
Mange kjeder har denne sommeren fokusert på ulike grillprodukter av laks.
- Laks på grillen har vært fokus hos alle kjeder, sammen med ferske reker, blåskjell og ørret. Nytt grillprodukt i 2015 var grillplanke med laks og ørret, sier Søyland.
Ikke dårlige tall
Selv om det har vært mye regn, sammenlignet med i fjor sommer har ikke Norgesgruppen merket noe særlig dårligere salgstall.
- Grillmat-salget generelt er stort sett det samme som i fjor. Folk kjøper like mye grillmat som tidligere, så vi har ikke merket noen betydelig nedgang. Som er stikk i strid med hva enn kanskje trodde skulle skje. Spesifikke tall på grillmat av fisk, har de ikke, forklarer hun.
Norgesgruppen ønsker å selge mest mulig fersk fisk fremover, både ferdigpakket og i fiskediskene.
- Derfor har vi satset mye på dette, blant annet sammen med Lerøy som eier Sjømathuset i Oslo.
- Vi så et stort potensial i butikkene Kiwi og Joker. Der har vi utvidet fisketilbudet og fått et mye større utvalg i fersk fisk. Butikkene kan nå tilby ferdigpakket fersk fisk, som kunden kan ta rett i ovnen eller på grillen. Disse lette og brukervennlige produktene har økt salget betraktelig hos disse butikkene, sier hun.
Søyland påpeker at veksten er større hos nettopp disse fordi det er et økt utvalg enn tidligere. Meny har et jevnt salg og et enda bredere utvalg, så de fortsetter slik som tidligere år med stort fokus på fersk fisk og sjømat i ferskvarediskene sine, og ferdig pakket fisk under diskene, utdyper hun.
Hvordan føler du kundene har respondert på mye negativt snakk om oppdrettslaks i media?
- Vi får noen henvendelser, men i det er ikke mange. Vi synes at det dessverre er unyansert saker som havner i media av denne typen saker, og skulle gjerne sett et mer balansert bilde. Salgsmessig ser vi ikke at slike oppslag påvirker nevneverdig, avslutter Søyland.