lofoten sushi

Lofoten tar grep om sushimarkedet

Sushi er en stor trend som stadig får flere tilhengere, og nå tar Lofoten grep for å bidra til at sushikonsumet når nye høyder. Med sine nye produkter, Lofoten Sushilaks og Lofoten Sushiris, blir det nå så enkelt å lage sushi hjemme at bedriften er overbevist om at dette vil føre til en vridning i salg fra take-away til dagligvare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi vet at en stor barriere for mange i forhold til å skulle lage sushi hjemme er tilberedning av sushirisen. Det er vanskelig å få et godt resultat og ikke minst svært tidkrevende. Med Lofotens nye Sushiris fjerner vi «tidstyven», da risen er klar etter bare 90 sekunders oppvarming i mikrobølgeovn. Sushirisen kan også varmes i vannbad for de som ikke har mikro, forteller Camilla Beck Sætre, markedssjef i Lofotprodukt AS.

Lofoten Sushiris er ekte koshihikari-ris, produsert for Lofoten i sushilandet Japan. Den kommer i pakning på 300 g, som holder til ca 20 biter nigiri. I tillegg lanserer Lofoten sin egen «Sushilaks», den første laksen på markedet som kommuniserer sushi, og dermed tar eierskap til den populære retten. Pakken inneholder 180 g backloin av laks, som er den fineste delen av fisken. En pakke Sushilaks passer perfekt til en pakke Sushiris.

Foto: Lofotprodukt

- Gjennom denne lanseringen tar vi enkelheten til et nytt nivå. I tillegg til disse svært smakfulle og lettvinte sushiproduktene, lanserer vi tre «how-to» filmer, som trinn for trinn viser hvor enkelt det nå er å lage sushi hjemme, forteller Sætre.

Filmene, som kalles «Lofoten – hjemmelaget sushi på 1-2-3», viser hvordan nigiri og maki lages, samt hvordan laksen skal skjæres til sashimi. Filmene kommer i et format som kan vises på ipaden på kjøkkenbenken. Resultatet er veldig god sushi, som selv et barn kan lage hjemme.

I tillegg til de nye opplæringsfilmene har Lofoten igjen laget en humoristisk reklamefilm; Sushikokkens forbannelse, denne gangen i japansk tegneseriestil.

- Filmen er sjarmerende, leken, annerledes og har en veldig tydelig historie om hvordan Lofoten Sushi er løsningen på noe mange nordmenn ønsker seg; nemlig å kunne lage sushi hjemme på kjøkkenet på 1-2-3. Mange synes det er litt skummelt å gå i gang med å lage sin egen sushi, men som filmene viser: Nå tar det ikke lenger 7 år å utdanne seg til sushikokk; det holder å være 7 år, forteller Sætre.

Filmen er laget av superteamet i TRY som stod bak Gullfiskvinneren «Hold i torsken», og ligger tilgjengelig på Youtube og bedriftens egen hjemmeside. Og hvis noen skulle være i tvil om bedriften med dette fjerner seg helt fra det vellykkede reklamekonseptet, så kan de beroliges med at torsken er med også i sushifilmen.

- Målgruppen er ung og urban, men lanseringen gjør også sushi tilgjengelig i deler av landet hvor take-away sushirestauranter ikke er like vanlig som i de store byene. Forhåpentligvis får enda flere øynene opp for hvor enkelt, og ikke minst godt, det er med hjemmelaget sushi, avslutter Sætre.