Produkt: Nyhet for alle som håndterer paller....

Mitsubishi lanserer nå en ny kombinert lede palletruck/-støttebenstruck. To paller håndteres individuelt - samtidig. Noe som skal gi både økonomi- og rasjonaliseringsgevinst. Trucken har todelt mast og kan løfte og transportere en pall på gaflene. Videre er det løft på støttebenene som på en palletruck. Med denne funksjonen kan trucken i tillegg løfte en annen pall klar av underlaget og transportere den på støttebenene under pallen på gaflene. Med en pall på gaflene og en på støttebenene kan to paller transporteres samtidig og plasseres individuelt. Spesielt ved lengre kjørestrekk skal to-palls transport gi brukeren en vesentlig effektivitetsgevinst. En annen viktig gevinst er at to paller kan transporteres uten å være oppå hverandre. Med en løftehøyde på ca. 1,7 meter kan trucken sette pallen på en bil uten behov for kjørerampe. Trucken kan også sette en pall opp en annen pall i de tilfeller pallenheten egner seg for det. Plassen utnyttes og muliggjør også videre transport av begge pallene med en vanlig palletruck. Løftefunksjonen med mast gir en dobbelfunksjon i truckutnyttelsen. Håndtaket på ledearmen er laget for både venstre- og høyrehånds betjening. For at føreren skal slippe å gå hele dagen, har trucken førerplattform. Når føreren er på plattformen har trucken forhøyet maks. kjørehastighet. Plattformen svinges opp når føreren velger å gå for å finmanøvrere på trange steder. Føreren er beskyttet av et kraftig sidevern mot påkjørsel, også det svinges inntil trucken ved gåmanøvrering. Sidevernet er polstret mot føreren. Når sidevernet er slått inn og plattformen slått opp reduseres maks. kjørehastighet av sikkerhetsgrunner automatisk - fra 9 km/t til 6 km/t . Ved bakkekjøring på eksempelvis rampe bremser trucken automatisk når driften er i fri. Elektronikken er slik at trucken tilpasses den aktuelle arbeidssituasjon. Det går på stigningsevne, kjørehastighet og akselerasjon. Ved bremsing føres bremseenergien tilbake til batteriet. Det gjør at trucken kan gjøre mer arbeid pr. lading. En lastføler hindrer at drivhjulet spinner. Truckens kapasitet er 800 kilo pr. pall, tilsammen 1600 kilo.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.