Rekordsalg for Aqua Bio Technology
Aqua Bio Technology ASA (ABT) oppnådde sitt høyeste produktsalg noen gang i andre kvartal 2013 og forbedret samtidig lønnsomheten betydelig fra forrige år.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
ABTs driftsinntekter i andre kvartal ble 6,9 millioner kroner, sammenlignet med 0,1 millioner kroner i den samme perioden i fjor. Driftsinntektene var på nivå med det foregående kvartalet, imidlertid utgjorde nå inntekter fra produktsalg en vesentlig del av ABTs inntekter.
Kosmetikk- og hudpleieprodusentens EBITDA-resultat for andre kvartal endte på 2,8 millioner kroner, mens EBITDA i tilsvarende periode i fjor ga et underskudd på 2,8 millioner kroner. Resultat etter skatt ble 1,5 millioner kroner i kvartalet, mens perioden i fjor ga et underskudd på 4,3 millioner kroner.
For første halvår 2013 hadde ABT driftsinntekter på 14,2 millioner kroner, mot 12,1 millioner kroner I fjor. EBITDA-resultatet for første halvår ble 6,7 millioner kroner, mot 6,8 millioner kroner i fjor. Resultat etter skatt for årets første halvår ble 4,2 millioner kroner, mot 4,1 millioner kroner i fjor. En stor éngangsbetaling i Q1 2012 påvirket imidlertid resultatet for første halvår i fjor ganske kraftig.

- Produktsalg representerte mer enn halvparten av ABTs inntekter i andre kvartal. Vi er meget godt fornøyd med utviklingen i selskapet både i kvartalet isolert og for halvåret vi har lagt bak oss, sier adm. direktør Arvid Lindberg.
ABTs økende salgsinntekter er fremfor alt generert av selskapets største enkeltkunder men også av en positiv utvikling i inntekter fra øvrige kunder.
Aqua Bio Technology har identifisert og gått i dialog med en rekke potensielle teknologipartnere gjennom de siste månedene. Selskapet har som målsetning å lansere nye produkter basert på innlisensieringsavtaler i fremtiden.
- Vårt mål er å være et drivhus for kommersialisering av ny bioteknologi for kosmetikkindustrien. Dersom vi lykkes med denne strategien vil vi ikke bare forbedre salg og resultater ytterligere, men også gjøre ABT til et mer robust selskap og en enda mer relevant partner for kosmetikkindustrien, sier adm. direktør Arvid Lindberg.