Det fosser rundt baugen på Norsk Fisketransport
I fjor fikk de ytterligere tre brønnbåtfartøy inn i porteføljen da Norsk Fisketransport kjøpte Fosnavåg Wellboat. I april neste år kommer nye «Steigen». Selskapet har funnet marsjfarten.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Vi er godt fornøyde med utviklingen så langt. Fjorårsresultatet bære preg av at vi fikk flere fartøyer, forteller økonomisjef i Norsk Fisketransport AS, Arne Kiil til kyst.no.
Ifjor kjøpte nemlig selskapet alle brønnbåtene som var eid av Olav Remøy i Fosnavåg Wellboat. Både Viktoria Lady, Viktoria Viking og Havtrans fikk ny eier. På tampen av 2015 fikk de i tillegg overlevert «Namsos», en kraftplugg på 85 meter med lastekapasitet på 3200 kubikkmeter (640 tonn fisk).
Omsetningen i selskapet økte også fra 363 millioner kroner i 2014 til 384 millioner kroner i 2015. Driftsresultatet hang så absolutt med og økte fra 60 millioner i 2014 til 81 millioner kroner i fjor.
Fullbooket
Arne Kiil forteller at rederiet for tiden er fullt beskjeftiget, og at alle fartøyene er på kontrakter.
- Alt er 100 prosent utleid, og vi er selvsagt godt fornøyde med det, sier han til kyst.no.
Norsk Fisketransport er ett av datterselskapene i børsnoterte NTS ASA. Alle brønnbåtene, 9 i tallet,
ligger under Norsk Fisketransport AS. Brønnbåt nummer 10 er under bygging hos Havyard og skal overleveres i april 2017. Arbeidsbåtene ligger under rederiet KB Dykk AS som har 9 arbeidsbåter i drift. Siste tilskuddet var Troll som ble overlevert fra Moen Marin tidligere i sommer. I tillegg driver NTS ASA rederiet Folla Sjøtransport AS som er et stykkgods fartøy.
NTS ASA er det eneste brønnbåtrederiet som er børsnotert.