Bli med om bord i «Norwegian Gannet»
Lørdag ettermiddag ble champagnen smelt i skutesiden på verdens største slaktebåt «Norwegian Gannet» ved Bryggen i Bergen, til stor jubel fra de mange hundre oppmøtte. Se stort bildegalleri og videointervjuer i saken.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet har i noen uker blitt testkjørt utenfor den spanske havnebyen Pasaia, før den satt kursen mot Bergen der fartøyet skulle døpes lørdag ettermiddag.
I forkant av dåpen, var det omvisning om bord, og mange tusen hadde møtt opp for å se på verdens største slaktebåt, samt få en kikk inne i båten.
Kyst.no fikk omvisning av andremaskinist Bendik Larsson (25) fra Bergen.
- Mine oppgaver om bord er å passe på maskineriet og fremdriftssystemene på fartøyet. Maskinen er en Wartsila 31, som er selskapets storsatsing. Det er en prisvinnende maskin, sier Larsson.
Fartøyet har også to hjelpemaskiner.
Dette er 25-åringens første nybygg, men han har jobbet på supplyskip før.
- Dette er min første båt innen havbruk, og det er veldig kjekt å være en del av dette nye mannskapet. Eierne satser på et ungt mannskap som skal “vokse” sammen med båten, sier Larssen.
Maskinisten viser oss gjennom de mange gangene og dekkene, som han innrømmer at han gikk seg bort i de første dagene om bord.
Båten har en gjennomført flott standard og er topp moderne utstyrt. Både broen, lugarene, messen, kinoen, gymrommet og ikke minst den store slaktefabrikken om bord har høy standard og det slår oss hvor mye plass mannskapet får til å boltre seg på i arbeidshverdagen på det nye skipet.
Se videointervju under. Artikkelen fortsetter etter videoen.
Satser på norske folk
Det var ingen tilfeldighet at dåpen falt til Bergen, ettersom fartøyet er registrert i Norge og har Bergen som hjemmehavn.
Carl-Erik Arnesen, Hav Lines administrerende direktør sier til Kyst.no/Skipsrevyen.no at de er veldig stolt over nettopp dette.
- Det er norske sjøfolk, fra steder som Bergen, Bømlo, Gulen, Hyllestad og hele kysten. Vi har NOR-flagg, Bergen som hjemmehavn, norske eiere, så dette er absolutt et norskt prosjekt, opplyser bergenseren.
Selskapet har hele veien hatt fokus på å ansette norsk mannskap fra hele vestlandskysten, og hadde over hele 600 søkere til jobbene.
Bedre forhold for fisken
Arnesen har tidligere uttalt at de vil ha et personell på 100 stykk fordelt på to skift. Ett skift er bestående av personell på 45-50 stykker. I tillegg vil selskapet ha noen ansatte på land i Danmark og i Norge. Selskapet har ansatt to kapteiner, en på hvert skift. Den ene er fra Åsane, og den andre er fra Aukra utenfor Molde.
- Norwegian Gannet er verdens første slaktebåt, som skal ta fisken direkte fra oppdrettsanlegget, slakte den på merdkanten, og transportere den ut i markedet, sier Arnesen stolt iført Hav Line kjeledress.
Båten opplyser han har en kapasitet på cirka 100 tonn i timen, og de kan ta med seg tusen tonn, noe som tilsvarer 50 vogntog med fisk.
- Fordelen med å slakte om bord er at vi gjør alt i en operasjon. Vi sparer håndtering, den skal ikke i ventemerd eller i brønnbåt. Jeg tror det blir bedre fiskevelferd, mindre svinn og fisken kommer seg raskere ut i markedet.
Arnesen sier de også får kjølt fisken raskere ned. Med en gang den er sløyd, går den rett i RSV-tanker (minus en halv grad).
- I og med at vi får den så raskt kjølt ned, så tror jeg vi skal klare å oppnå syv dager lengre holdbarhet på fisken. Det vil utgjøre cirka 30 % lengre holdbarhet, opplyser han.
Folkehav
Etter omvisningen var det duket for storstilt dåp, og Arnesen var glad for at så mange hundre hadde stilt opp for å overvære arrangementet. Mange fra havbruk- og shippingnæringen var også selvsagt på plass, blant annet Gerhard Alsaker, Bård og Konrad Sekkingstad med familie, Sverre Søraa fra Coast Seafood, Møgster-familien og Haugland-gruppen.
Gudmor for anledningen var Anne Hvistendahl, Head of Seafood ved DNB, som holdt talen svært kort.
- Jeg døper deg Norwegian Gannet. Måtte hell og lykke følge deg på alle hav, sa hun før hun smelte champagneflasken i siden til stor jubel.
Båten er eid av rederiet Hav Line Gruppen AS hvor familiene Haugland og Sekkingstad er aksjonærer.
Fartøyet er blitt bygget på verftet Balenciaga Astilleros i Spania, og båten er 94 meter lang og 18 meter bred, drevet av en Wartsila dieselelektrisk hybridmotor for redusert Co2 utslipp.
Saken fortsetter under bildene.
Når fartøyet kommer i drift vil det trafikkere mellom oppdrettsanleggene langs vestlandskysten og og et mottak i Hirtshals i Danmark. Den kal frakte laks direkte fra merdene i Norge, til Hirtshals, hvor den skal pakkes og sendes ut i markedene.
Slaktebåten har fått navnet «Norwegian Gannet» oppkalt etter sjøfuglen havsule (gannet), som Arnesen personlig mener er den «tøffeste» sjøfuglen som finnes.
Se stort bildegalleri under:
Les også disse sakene vi har hatt om fartøyet:
- Norwegian Gannet nærmer seg drift
- 600 vil jobbe på verdens første slaktebåt
- Slaktebåten Norwegian Gannet skal stå klar i september
- AqKva: Slaktebåten i operasjon første august