Seikongen er nå hevet, og arbeidet med å få brønnbåten til lands er nå i full gang. Foto: Government of Chiloé.

Første fase av «Seikongen» hevingen er nå utført

Brønnbåten «Seikongen» er nå delvis hevet, og prosessen har hittil gått bra, ifølge den chilenske marinen. Nå jobbes det på spreng for å få skipet flytende. Se video i saken.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Over 100 personer har vært involvert i arbeidsprosessen med å få fartøyet hevet, blant annet den chilenske marinen, det chilenske Fiskeridirektoratet, helsemyndigheter og politi. Samt flere båter og helikopter. 

Værforholdene har gjort at arbeidet flere ganger har blitt utsatt, men nå er de altså i gang. 

Operasjonen er budsjettert til USD 5 millioner. Fartøyet som havarerte utenfor kysten av Chiloè, med 200 tonn laks om bord den 18. oktober i fjor. Brønnbåten var på oppdrag for oppdrettselskapet Salmones Camanchacas da hendelsen fant sted.

Her ser du bilde av Seikongen da den fortsatt lå på ti meters dyp, med 200 tonn laks i tankene. Foto: Facebook/Defandamos Chiloé.

«Seikongen» som er bygget i Hong Kong i 2017, har skapt overskrifter verden over. Nå jobbes det på spreng for å få fartøyet flytende, før den slepes til havnen i Talcahuano.

Salmon Expert, Kyst.no sitt søsternettsted meldte i går at, etter rundt 15 timer, ble den første delen av Seikongen hevet opp, og prosessen ble utført suksessfullt.

I operasjonen deltok rundt 80 marine tjenestemenn, veiledere og over 30 fra Ardent Servicios Marítimos Limitadas, som er et transnasjonalt selskap som er blitt kontaktet av selskapet CPT Empresas Marítimas S.A, som eier Seikongen.

Les også: «Seikongen» hadde tekniske feil - fisken enda i båten

Guvernøren i Chiloé, Fernando Bórquez, og personell fra den chilenske marinen overvåker arbeidet nøye, sammen med myndighetene og Fiskeridirektoratet, og de understreker til Salmon Expert at første fase av hevingen var svært vellykket.

Har overvåket brønnbåten nøye

Admiral Carlos Fiedler, understreker til Salmon Expert at første fase av hevingen var svært vellykket.

- Skipet var rett, det vil si, det var i en sidelengs posisjon og er nå i vertikal stilling. Arbeidet vil bli utført i en uke nå for å trekke ut vann fra skipets rom slik at det kan flyte. Vi anslår at mellom 20 og 25 juli, avhengig av været, kan fartøyet bli slept og tatt til havnen i Talcahuano, forklarte han.

Skipet vil bli overført til havnen i Talcahuano, hvor rengjøringsoperasjoner og utvinning av avfall vil bli gjennomført.

Fiedler understreker at den chilenske marinen har fra brønnbåten sank 18.oktober i fjor, overvåket den nøye.

- I starten jobbet vi med å kontrollere oljeforurensning, som ble utført av private selskaper som CPT ansatt, og både marinen og Sernapesca og helse og offentlige enheter, har spilt en tilsynsrolle, opplyser han.

Les også: - Seikongen er en tikkende miljøbombe

Må beskytte miljøet

Guvernøren i Chiloé, Fernando Bórquez, understreker til Salmon Expert at en av prioritetene er å beskytte sikkerheten til de som jobber, samt å beskytte miljøet i området.

- Vi samarbeider med marinen, helsemyndighetene, helse Seremía, Sernapesca og alle offentlige kontorer som har forbindelser med både nasjonale og internasjonale arbeidere, så nå vil vi at alt skal være i orden. Så langt har prosessen blitt utført etter planen, forklarer han.

Ricardo Clavijo, juridisk representant for CPT, understreker at etter rettelsen av fartøyet vil undervannsinspeksjoner av skroget bli gjort, og så starter prosessen med pumping av vannet slik at båten kan flyte.

- Det bør bemerkes at styrbord side holdes forseglet og innholdet blir lastet ut først når den kommer til Talcahuano, hvilket vil ta minst 4 dager, opplyser han

Se video av arbeidet med å heve fartøyet her. Saken med stort bildegalleri fortsetter under. 

Prosessen med å få båten flytende igjen er estimert til å vare i syv dager. Etter dette vil personell fra den chilenske marinen inspisere skipets rom som en del av den administrative undersøkelsen myndighetene skal utføre. 

Etter en internasjonal anbudsrunde, ble det i mars i år klart at det nederlandske selskapet Ardent fikk oppdraget med å prosjektere og lede hevingen av «Seikongen» . Ardent har internasjonal erfaring der de blant annet har jobbet med hevingen av cruiseskip «Costa Concordia» . 

Les også: Brønnbåt i Chile sank med 200 tonn laks ombord

Alle foto: Government of Chiloé.