Tomas i front, er nyslått matros med fagbrev. Her er han sammen med øvrig besetning på skiftet. («Marøy Viking» har turnus 1-1). Fra venstre skipper Ola H. Nordahl, motorpasser Marius Antonsen og styrmann Sigurd Valan (til høyre). Foto: SinkabergHansen.

Første «egenproduserte» matros

SinkabergHansen, og mannskapet på «Marøy Viking» er ekstra fornøyd om dagen, ettersom de har fått sin første egenproduserte matros. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mandag og tirsdag denne uka kom Tomas Rauø (24 år) seg uten problem gjennom prøvene og fikk fagbrev som matros.

- Vi kan trygt melde at Tomas etter to års læretid på «Marøy Viking» har fått en særs bra plattform for videre karriere. Ikke bare matrosfaget alene, men også i den sammensatte havbruksnæringa: Med fiskehelse, anleggsteknikk og ymse vedlikeholdsrutiner over og under vann, skriver selskapet på sosiale medier. 

Nå har altså SinkabergHansen fått sin første ansatt som har fått fagbrav som matros, gjennom selskapet, og påpeker at karakteren fra sensorene ble topp.

– Hverdagen på en servicebåt som dette er veldig variert og interessant med mye praktisk arbeid. Det mener Tomas, som nå har fagbrev som matros. Foto: SinkebergHansen.

- Vi ønsker å gi en særskilt gratulasjon til Tomas, og vil gi ekstra honnør til deres dyktige, effektive og ikke minst positive besetningsmedlemmer. 

- Godt å få fagbrev

Tomas sier til Kyst.no at det føles utfattelig godt å få fagbrev nå etter alle timene og utfordringene han har vært gjennom.

- Det er godt å endelig få en tittel svart på hvitt, forteller han, og skryter av arbeidkollegaene sine, som han mener må få mye av æren for at han klarte å bestå fagprøven. 

Vil viderutvikle kompetansen sin

24-åringen har videre ambisjoner om å videreutvikle den kunnskapen han har, og påpeker at det har vært hektisk og variert arbeidshverdag, men poengterer at det bare er hverdagen på en slik båt.

- Det er supert å være matros, for jeg liker praktisk arbeid, og jeg vil gjerne fortsette i næringa. For mulighetene er mange, sier den unge matrosen. 

Tomas jobber på oppdrettsselskapets største servicebåt som kom på plass i 2015, og båten dannet også rederiet «Marøy Viking». Fartøyet måler 24 meter, tegnet av Marin Design As og levert av Moen Marin.