Laksekai skal fjerne presset på veiene
Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS er godt i gang med byggingen av en 80 meter lang dyptvannskai med tilhørende lasterampe på Kråkøya kysthavn. Ambisjonene for første driftsår er at kaien skal bidra til å fjerne 50 prosent av laksetrailerne på veiene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS (NTHR) lyste i januar ut anbudskonkurransen om bygging av kai og en såkalt ro-ro-rampe på den nye kysthavna på Kråkøya, like nord for Rørvik. Konkurransen ble vunnet av entreprenørselskapet A. Våge AS fra Volda. Totalentreprisen på anlegget er 40,7 millioner kroner.
Havnedirektør Paul Ingvar Dekkerhus, sier til kyst.no at arbeidet med deres nye laksekai er godt i gang.
- Både kai og rampe er ferdig pælet i fjell. Ro-ro-rampen mangler bare støyping av toppdekke nå, så er den klar.
En ro-ro-rampe er en ombordkjøringsplattform (tilsvarende en ferjerlem), som er tilpasset såkalte ro-ro-skip. Ro-ro er et akronym for «roll-on–roll-off», og er en betegnelse på en skipstype der rullende last som vogntog-traller (uten trekkvogn) kan kjøres fra kai og direkte ombord.
Bygger dyptvannskai
Dekkerhus forklarer at på kaien er bare pælerekkene satt opp, men opplyser at det videre arbeidet vil bli igangsatt nå.
Dypvannskaien bygges med en minimumsdybde på 12 meter i hele lengderetningen. Kaien får et dekke med en bæreevne på 10 tonn per kvadratmeter. I tillegg bygges det en 20 meter bred og 25 meter lang ro-ro-rampe, som langs yttersida får en kaifront med 30 meters dybde.
Ro-ro-rampen bygges spesielt med tanke sjøfrakt av fersk sjømat fra Ytre Namdal til Europa.
Alt går etter planen
Det nye kaianlegget skal etter planen stå klart til første mars 2018. NTHR og Kysthavnalliansen har i flere år jobbet med å få på plass en slik sjøtransportrute Mellom Trøndelag til Europa.
Selskapet har i tidligere uttalt at ruten kan alene fjerne 50 prosent av «laksetrailerne» fra trønderske veier allerede første driftsår. Dette tilsvarer om lag 13 000 vogntog.
- Anlegget tar form etter planen, og vi har ikke støtt på noen utfordringer så langt i byggingen, sier Dekkerhus avslutningsvis.
- Det interkommunale havneselskapet NTHR finansierer 60 prosent av utbyggingskostnadene selv.
- Kystverket bidrar med 40 prosent av finansieringen, gjennom et tilskudd gitt over statsbudsjettet.