Aquafarm Equipment lanserer nytt merdkonsept og bytter i ledelsen
Aquafarm Equipment er i kontraktsforhandlinger med oppdrettere om sitt nye merdkonsept, som er en videreutvikling av Neptun 3. På mandag begynner det ny daglig leder. – Jeg går over i en friere rolle for å utvikle oss enda mer, sier Atle Presthaug som altså gir fra seg lederstolen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Aquafarm Equipment har så langt solgt sin lukkede merd Neptun 3, til Marine Harvest, der de i Skånevik nå driver en testproduksjon av postsmolt. Merden er laget av såkalt GRP (Glass fiber reinforced plastics) og er forsterket med stål.
Selskapet omsatte i 2017 for 4,6 millioner, og fikk et driftsunderskudd på ca en halv million.
Akkurat det tar ikke daglig leder Atle Presthaug så tungt.
- Vi holder på med utviklingsprosjekter der vi investerer masse arbeid og penger, så resultatene våre er som forventet nå. Og så er vi er jo selvsagt veldig glad for at vi har fått tildelt EU-midler, sier han.
18 millioner til utvikling
Fra EU-prosjektet Horisont 2020 har nemlig selskapet fått tildelt 18 millioner kroner over to år, for å ta Neptun-merden, som i dag er et postsmolt-konsept, videre til å bli et matfisk-konsept.
Men selv om EU er på banen har ikke Fiskeridirektoratet så langt funnet prosjektet verdig til de seks utviklingskonsesjonene selskapet har søkt gjennom sitt datterselskap Aquafarm Utvikling AS. Direktoratet kom med avslag på dette i oktober i fjor.
- Vi har inne anke på dette. Vi hadde hatt bruk for den arenaen til å teste konseptet helt ut. Merden er i dag for postsmolt, og utviklingstillatelsene er jo for matfisk. Jeg har et håp om å få svar på anken før sommeren, sier han.
Videreutviklet teknologi
Selve teknologien går det ifølge Presthaug veldig bra med.
- Produksjonen som skjer i Marine Harvest sin merd har gått veldig bra, også nå senest i vinter, forteller han.
Nå er selskapet klar med å selge sin videreutvikling av Neptun 3-merden.
- Vi er inne i kontraktsforhandlinger med flere selskap på den nye versjonen. Den vil ha en ramme rundt seg der alt fra pumper og fôr er integrert, slik at man slipper å ha dette på separate flåter. Dermed blir den også uavhengig av landbaser, forteller han.
Flere nyansettelser
Presthaug beskriver stemningen i selskapet som god for tiden.
- Vi har parallelt med dette også styrket selskapet med nye folk. Nylig ansatte vi Roger Toresen som ny salgssjef. Og på mandag begynner Egil Bergesen som ny daglig leder.
Haugesunderen Bergesen kommer fra en lærerstilling ved Høgskolen på Vestlandet, men har før det erfaring fra oljenæringen. Denne nyansettelsen betyr at Atle Presthaug trer til side i nåværende rolle, men han forlater ikke selskapet.
- Jeg skal over i en friere rolle. Jeg vil få ansvaret for å utvikle selskapet og konseptet videre, sier han.