Sjåføren/systemoperatøren Arild Staurset (52) legger bak seg mange mil i løpet av et år. Foto: Privat.

Mil etter mil med fisk i tankene

Sommerintervju: Arild Staurset (52) har jobbet som lastebilsjåfør i 30 år. I de siste to og et halvt årene har han transportert levende fisk for Malo Transport, og sier det er en hektisk, men trivelig hverdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Akvakulturnæringen er en mangfoldig næring som består av hele 33 759 ansatte. Kyst.no kommer fremover til å ha et sommerintervju i uken, hvor vi i denne spalten ønsker å gi et lite innblikk i hverdagen til de som jobber i havbruksnæringen. I ukens sommerintervju kan du lese mer om hva som gjør at nettopp Arild Staurset har havnet i denne næringen. 

Ville gå nye veier

Arild hadde arbeidet i samme firma i 30 år, og da selskapet ble avviklet fikk han tilbud om ny jobb av Terje Malo i Malo Transport.

Han forteller til Kyst.no at han var på utkikk etter nye utfordringer og ønsket gjerne å prøve noe nytt.

Arild Staurset sier de har fokus på at det skal være høy kvalitet på fisken han transporterer. Her viser han frem en berggylte som er klar for å gå løs på intetanende lus. Foto: Privat.

Best mulig fiskevelferd

Den ivrige 52-åringen fra Mittet i Møre og Romsdal forteller at i jobben hans er fokuset på kvalitet stort, men at det også er tidspress i arbeidet som fisketransportør.

- Firmaet er svært nytenkende og god på logistikk, noe som gjør utfordringene spennende og samtidig byr på nye løsninger.

Arild understreker at havbruksnæringen er en stor inntektskilde i Norge, og han liker tanken på at han selv er med på å levere god mat til hus og heim.

- Arbeidshverdagen er svært variert. Noen perioder er roligere mens under høysesongen er det et jevnt kjør, forteller Staurset.

Alle bilene til Malo Transport er utstyrt med det ypperste av teknologi for transport og overvåking av fisk under kjøring. Alt for at fiskevelferden skal være best mulig.

Bilene er i dag utstyrt med isolerte tanker, for å hindre varme om sommeren, og kulde på vinteren. Ved de største kuldeperiodene, kan varmekolber monteres. Firmaet har transportert levende fisk helt ned i 37 minusgrader.

Her undersøker Staurset at alt er som det skal i tankene og at rensefisken har det bra. Foto: Privat.

Frykter klimaforandringer

Arild mener næringen bør fortsette å jobbe målrettet med fokus på kvalitet for å opprettholde og forbedre ryktet sitt. Han mener også det er flere endringer som kan komme til å påvirke havbruksnæringen fremover i årene som kommer.

- Norge har jo flere eksportavtaler med ulike land. Endringer i slike avtaler kan dermed påvirke havbruksnæringen. Klimaforandringer er også sentralt for å kunne levere fisk av god kvalitet.

Både han og selskapet mener Staurset tilfører næringen noe positivt.

- Vår transport av rensefisk vil påvirke havbruksnæringen positivt fremover. Vi er en del av bekjempingen av lakselusen som har vært og er et stort problem, understreker han.

Staurset trekker frem at alle opplevelsene han får med jobben er noe av det beste med akkurat hverdagen som fisketransportør.

- I denne jobben får jeg muligheten til å reise rundt i Norge, møte nye mennesker samt lære om både ulike fiskearter og havbruksnæringen generelt.  

- Godt miljø

Han trekker også frem at det er et godt miljø i bedriften han arbeider i.

- Noe som oppleves som det kjekkeste i jobben er også organiseringen rundt den. Med en ung og engasjert ledelse som har et stort fokus på kvalitet skaper det engasjement og arbeidslyst blant oss ansatte, poengterer han.

Dersom han har fri liker Staurset å holde på med gårdsdrift, og trening er en fast del av hverdagen hans.

- Det gjelder å holde seg i form når man skal sitte time etter time bak rattet, sier han.

Kjenner du noen som jobber i havbruksnæringen som du mener passer perfekt til å være vårt neste sommerintervju. Tips oss på redaksjon@kyst.no og merk emnefeltet med: Sommerintervju 2018. 

Les også de tidligere sommerintervjuene vi har gjort: