Sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Foto: Andrea Bærland

Sjøfartsdirektoratets inspektører med fokus på miljø

Under tilsynene neste år vil Sjøfartsdirektoratets inspektører ha et spesielt fokus på miljørelaterte spørsmål. Det annonserte sjøfartsdirektør Olav Akselsen fra talerstolen under direktoratets årlige sikkerhetskonferanse i Haugesund. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Når du ser på vårt samfunnsoppdrag skal vi i tillegg til sikkerheten, ta ansvar for miljøet, sier Akselsen, og legger spøkefult til:  - Næringsdepartementet står for 99 prosent av finansieringen vår, så klima- og miljødepartementet får mye igjen for den ene prosenten de betaler for.

Sjøfartsdirektøren påpekte at mens man tidligere fokuserte på å hindre utslipp i forbindelse med ulykker, vrir fokuset internasjonalt seg i dag mer mot å minimere utslipp og negativ miljøpåvirkning i den daglige driften av fartøy. 

I 2019 skal Sjøfartsdirektoratets inspektører ha et spesielt fokus på miljø – og klimautslipp, - Det er ikke nok med bare krav, de må også følges opp, påpekte Akselsen.  

Til tross for at skipsfarten kun står for 2,2 prosent av verdens samlede CO2-utslipp er det likevel et stort potensiale for å redusere utslipp både av SOx og NOx. 

- Vi er opptatt av å ta i bruk den beste tilgjengelige teknologien, derfor har vi investert i håndholdte svovelmålere, gir det utslag tas det en oljeprøve. Det siste er også at vi har investert i droner sammen med Kystverket og Kystvakten som skal måle svovelinnholdet i piperøyken til skip, forteller Akselsen.

Dronene leveres fra Stavanger-selskapet Norse Asset Solutions. 

Også det internasjonale havnestatssamarbeidet Paris MoU har denne høsten et spesielt fokus på miljø, nærmere bestemt svovelutslipp. Internasjonalt er Norge pålagt å gjennomføre stikkprøvekontroll om bord i 106 skip.

- For å være på den sikre siden kontrollerer vi dobbelt så mange, informerer Akselsen.  

- Vi ser 4-5% avvik fra reglene, både ubevisste og bevisste, men her i Norge er vi så heldige at vi kan ilegge bøter uten å måtte være innom en politianmeldelse og en rettssak, slik de må i Danmark. Så vi kan håndheve reglene mer effektivt, poengterte han.