Blir første internasjonale bransje med avskogingsfrie brasilianske soyaleverandører
De brasilianske soyaleverandørene til norsk laksenæring, CJ Selecta, Caramuru og Imcopa, er de første brasilianske soyaforhandlere som blir 100 prosent avskogingsfrie i deres verdikjeder for soya. Beslutningen er et historisk gjennombrudd mot en slutt på soyarelatert avskoging i Brasil, og skiller seg ut fra de andre store soyaleverandørene som fortsetter å forhandle avskogingssoya.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Med denne beslutningen viser de brasilianske soyaleverandørene og den norske laksenæringen lederskap og setter en ny global standard for bærekraft. Nå gis norske oppdrettsselskaper muligheten til å produsere laks uten kobling til avskoging i Brasil. Denne historiske forpliktelsen fra de brasilianske soyaleverandørene vil endre spillereglene for bærekraftige verdikjeder internasjonalt, sier Ida Breckan Claudi, seniorrådgiver i Regnskogfondet i en pressemelding.
De brasilianske soyaleverandørene har blitt enige om at de ikke skal handle med soya som er dyrket på brasiliansk land avskoget etter august 2020. Forpliktelsen gjelder for hele virksomheten til selskapet, også de som ikke setter denne type krav. Det skal etableres et uavhengig kontrollsystem for å sikre at soyaselskapene oppfyller forpliktelsen, i tråd med et forslag fra brasilianske miljøvernorganisasjoner, inkludert WWF Brasil. Norsk havbruksnæring har i mange år sertifisert all soya som inngår i laksefôret, som sikrer at soyaen ikke kommer fra avskogede områder. Men nå kan disse soyaleverandørene heller ikke levere avskogingssoya til andre kunder. Ingen brasilianske soyaselskaper har tidligere gjort en tilsvarende forpliktelse.
- Svine‐, kylling‐ og biffprodusentene henger etter. For å hindre å være medskyldig i avskoging, må kjøttindustrien følge etter og stille samme krav om at soyaleverandøren deres må være helt avskogingsfri, sier Claudi. Hun får støtte av de brasilianske miljøvernorganisasjoner som jobber mot avskoging i landet. – Denne frivillige forpliktelsen setter en ny standard til inspirasjon for andre globale animalske proteinindustrier, så vel som andre markeder med soya i sin verdikjede. Vi feirer denne beslutningen, drevet frem av næringslivet, som beskytter den unike brasilianske Cerradoen, uttaler Maurício Voivodic, leder av WWF Brasil.
Har brukt sin globale markedsmakt
En rekke norske oppdrettselskaper og fôrleverandører har det siste året jobbet med å bruke sin innkjøpsmakt og legge press på brasilianske aktører. Gjennom ‘Aquaculture Dialogue for Sustainable Soy Sourcing from Brazil’ har fôrprodusentene Skretting, Cargill Aqua Nutrition, Biomar og Mowi hatt dialog med soyaselskapene om å bli helt avskogingsfrie. I tillegg har oppdrettselskapene Grieg Seafood, Lerøy, Cermaq, Norway Royal Salmon og SinkabergHansen lagt press på soyaleverandørene. Med seg i dette arbeidet har de hatt internasjonale dagligvarekjeder som Tesco, Ahold Delhaize, Waitrose, Coop UK, Metro og Marks and Spencer, og videreforedlere som Hilton Food Group, Labeyrie Fine Foods og Aquascot.
- Det er fantastisk at soyaleverandørene har gått med på å bli avskogingsfrie og med det setter en ny global standard for bærekraftige verdikjeder. Det er viktig for å nå klimamålene og for å beskytte skog og dyreliv i Brasil. Vi jobber med å redusere vårt avtrykk i produksjonen og verdikjeden, og denne forpliktelsen viser at arbeidet virker. Vi håper den internasjonale kjøttindustrien blir med oss i arbeidet videre, uttaler de norske oppdretts‐ og fôrselskapene.
Globale selskaper, inkludert internasjonale dagligvarekjeder, investorgrupper og proteinprodusenter med brasiliansk soya i sin verdikjede har i høst presset på for at også de store brasilianske soyaselskapene skal bli avskogingsfrie. De tre soyaleverandørene til laksenæringen er de første som går med på dette kravet, kommer det frem i pressemeldingen.
Konkrete endringer
Leif Kjetil Skjæveland, bærekraftansvarlig og samfunnskontakt i Skretting Norge sier at laksesektoren nå blir den første matvaresektoren som har fått til dette, og WWF Brasil og Regnskogfondet betegner dette som historisk.
- Vi setter en ny global standard for bærekraft. Store internasjonale dagligvarekjeder som britiske Tesco og tyske Metro sier at dette reduserer risikoen for hele den brasilianske soyaindustrien.Da har vi fått våre leverandører til å ha én policy for alt de selger. Og vi påvirker hele utviklingen i Brasil. Dette er det motsatte av dobbeltmoral.Ingenting av dette ville vi fått til dersom vi hadde sluttet å kjøpe brasiliansk soya da kritikken stormet som verst.
- Når vi jobber med soya i Brasil, føler en seg ofte som en bitte liten fisk i en stor dam – og det er ikke alltid lett å tro at vi kan utrette så mye. Derfor er det utrolig inspirerende å se at det arbeidet vi har lagt ned virkelig fører til konkrete endringer, forteller han.