Ny båt fra Folla til Håløy Havservice
Folla Martime Service AS har overlevert en ny båt til Håløy Havservice, som har fått navnet «Fossekall». Båten er verftets bygg nr. 10 av denne modellen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten «MS Fossekall» av typen Follawork 35, var i forrige uke på vei nordover fra Flatanger-verftet til Håløy Havservice As i Troms for overlevering. Serviceselskapets nye fartøy ble overlevert i helgen, og daglig i leder Håløy Havservice, Remi Rønning, sier til Kyst.no at båten allerede er i drift for oppdrettsselskapene Kleiva Fiskefarm og Gratanglaks.
- Vi har fått testet båten litt og den ser meget bra ut. Den er en fin røkterbåt vi har fått levert, sier Rønning fornøyd.
Båten har fått navnet «MS Fossekall» fordi selskapet oppkaller deres mindre fartøyer etter ulike fuglearter. Les også om Håløy Havservice sin nye servicebåt «Havørn», som skal gå kjapt mellom lokalitetene. Fartøyet ble levert fra Grovfjord Mek. verksted i sommer.
Rønning sier at «Fossekall» skal opereres av et personell på to til tre personer.
- Vi leier fartøyet ut til oppdrettselskapene og de drifter fartøyet med eget personell, forklarer han.
Selskapet har nå fem større fartøy i flåten sin.
- Årsaken til at vi valgte å bestille denne båten hos Folla Maritime Service denne gangen, var at leveringstiden deres var veldig kort. Det var den avgjørende faktoren for oss, opplyser Rønning.
Les også: - Det går veldig bra i servicebåtnæringen
Tiende båten
Daglig leder Runar Brennvolleng i Folla Maritime Service AS opplyser til Kyst.no at dette er deres tiende bygg av denne modellen, og er verftets bygg nr. 72 totalt.
- Denne modellen ser ut til å være et populært fartøy som passer mange av de ulike oppgavene røkterne har på merdkanten, og vi har fått gode tilbakemeldinger på båten. Det er ikke en stor båt, men den gir susen på de oppgavene som må gjøres, sier han fornøyd.
Fem måneders byggetid
Fra verftet i Flatanger i Nord-Trøndelag har selskapet levert arbeidsbåter og hurtiggående fartøy til oppdrettsnæringa og andre aktører siden 1994. Og denne båten påpeker han er en lokalitetsbåt til daglig røkting, og er utstyrt med kran.
Brennvolleng sier fartøyet har tatt rundt fire-fem måneder å bygge. Som tradisjonen tilsier når båten forlater verftet, så ble nybygget feiret med kake på kontoret for de 21 ansatte på verftet.
Fartøyet har følgende spesifikasjoner:
- Mål: 10,65m x 5,0m
- Hovedmotor Scania DI09 70M 250 HK ved/1 800 omdr.
- To capstaner (3 tonn/1 tonn)
- Amco Veba Kran
- Thruster 2x Sleipner type SH300
- Propellanlegg levert av Nogva Motorfabrikk AS
- Fartøyet er designet av Marin Design.