«Fosnahav» er nå sjøsatt. Den er planlagt levert senere i høst. Foto: Salthammer Båtbyggeri

Salthammer sjøsatte «Fosnahav»

Salthammer Båtbyggeri har sjøsatt bygg nr 145 «Fosnahav». Fartøyet er det andre som leveres fra verfet til Serviceselskapet Abyss AS, som fra før av har 15 fartøy i sin portefølje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Fosnahav» er en katamaran på 22x13 meter og bygget på samme design som «Fosnakongen». Begge fartøyene er designet av Tomra Engineering, heter det i en pressemelding.

 - Etter å ha gått «Fosnakongen» flere ganger over til Island, valgte vi å bygge et tilsvarende fartøy, men noe mindre. «Fosnakongen» sitt unike skrog er solid og trygg i åpent hav med tung og kraftig sjø og har vist seg veldig sjøsterk, sier Daglig leder Øystein Kjønhaug. 

Salthammer Båtbyggeri har lang erfaring som båtbyggere og strekker seg langt tilbake i tid. Selskapet ble startet opp i 1896 og har flere leveranser i vente. De har et godt samarbeide med Tomra Engineering som har designet flere av båtene levert fra Salthammer Båtbyggeri. 

 - Vi har videreført flere tekniske løsninger til «Fosnahav». Fartøyet har fått samme ballastsystem og dekksutsyr som Fosnakongen. Videre har «Fosnahav» to kraner på henholdsvis 180 og 120 tonn/meter, vinsjer på 40 og 10 tonn, DP, ROV og posisjonering, sier Operasjonssjef Anders Husby. 

Hoveddata:

  • Design: CostCat 22W
  • Maskineri: 2 x 500hk Scania DI16
  • Kraner: 1 x Aukra Crane ADK-80, 180t/m,  1 x Aukra Crane ADK50, 120t/m
  • Vinsj: 40 tonn og 15 tonn. 
  • Lastedekk: 145 m²
  • Slepekraft: 17-18 tonn
  • Dekksutstyr: Abyss Safety Link (plateholder, taulås, haikjeft, tauepinner)
  • Klasset for Europeisk fartsområde

Han opplyser også at fartøyet får tugger vinsjer fremfor vanlige nokker for å trygge mannskapets sikkerhet om bord. 

Vil ha multifartøy

Kundene etterspør stadig større og kraftigere båter som kan gå i mer multi-operasjoner. Dette krever også solide og sikre løsninger på dekk som tilfører mannskapet en tryggere og bedre HMS hverdag. Abyss utstyrer alle sine fortøyningsfartøy med sitt egenutviklede dekksutstyr, Abyss Safety Link. 

«Fosnahav» blir selskapets fartøy nr.16. Abyss opererer i dag ett fartøy over 15 meter, men vil utvide flåten med flere større fartøy fremover. 

 - Selskapet er inne i en spennende utvikling hvor vi bygger for fremtiden og det vil komme flere større fartøy fremover. «Fosnahav» og Fosnakongen er fartøy som vi vet er solide og har ett godt utnyttet design, sier eier og styreleder i Abyss, Victor Jensen.

«Fosnahav» i hallen på verftet. Foto: Salthammer Båtbyggeri

Utover de tekniske løsningene på fartøyet har Abyss Aqua AS utviklet et unikt boreverktøy til ROV som blir fast stasjonert på «Fosnahav». Boreverktøyet, DeepDriller, er utviklet for å effektivisere bolteboring på dypt vann. Det nye verktøyet kan borebolter ned til 1000 meter og får en magasinløsning som gjør det mulig å bore, gyse fast og sette opptil 4 bolter på ett og samme dykk. 

Miksingen av gysemasse foregår nede på verktøyet og inn sjaklingen skjer når bolten er satt og gysemassen er herdet, det benyttes samme type sjakler som blir benyttet av dykkere. 

 - Verktøyet vil revolusjonere bolteboring med ROV og redusere tidsbruken på dette. Noe som igjen fører til reduserte kostnader for kunden, sier Salg- og markedssjef i Abyss Torbjørn Mikkelsen.