«Norwegian Gannet» ble døpt i Bergen i helgen, og skal være i drift innen en måned. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.

- Skal starte slakting på «Norwegian Gannet» om tre uker

«Norwegian Gannet» sin slaktefabrikk skal få siste finpuss i Ålesund, før fartøyet om få uker skal starte med slakting om bord. 

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norwegian Gannet ble lørdag døpt på Bryggen i Bergen, og flere tusen hadde møtt opp for å få en omvisning på det unike slaktefartøyet. Se videointervju, bildegalleri med mer i saken. 

Daglig leder i Hav Line Carl-Erik Arnesen sier at omvisningen og dåpen gikk svært bra. Opprinnelig hadde han sett for seg 250 besøkende. 

- Men vi gikk tom for disse blå skoovertrekk som de besøkende skulle ha på seg når de var om bord ganske tidlig. Vi hadde rundt 2000 slike, så vi tror nok at det totalt var innom 3000-4000 mennesker denne dagen, sier han fornøyd. 

Mindre fisk i starten

Arnesen opplyser at fabrikken om bord skal bli ferdigstilt i Ålesund, der Optimar skal se til at alt er på plass.

Etter det Kyst.no erfarer skal deretter fartøyet til Sotra, der de skal starte å losse fisk fra Sekkingstad sine ventemerder ved slakteriet deres. 

Administrerende direktør Carl-Erik Arnesen i Hav Line sier til Kyst.no at slaktebåten vil være i drift innen en måned. Foto: Therese Soltveit/Kyst.no.

Båten er eid av rederiet Hav Line Gruppen AS hvor familiene Haugland og Sekkingstad er aksjonærer.

Arnesen sier de ser for seg en 14 dagers tid med ferdigstilling av fabrikken, deretter skal de for alvor begynne testperioden med fisk, men dette blir etter at Mattilsynet har godkjent slakteriet. 

- Vi skal begynne å ta litt og litt fisk om bord, for å se at alle prosessene går slik de skal. Til slutt skal vi ta fisk til Danmark for å losse den ut der. Vi kommer til å ta noen små skritt i begynnelsen for det er ikke hjelp i å komme til Danmark med 500 tonn fisk, og noe streiker. Det er store verdier, og det er derfor vi må være ganske sikre på at alt stemmer, før vi gjennomfører store lass med fisk, forteller Hav Line-sjefen til Kyst.no.

Les også: Bli med om bord i «Norwegian Gannet»

Øker etterhvert på fabrikken

Fabrikkdekket er cirka 500 m², der fisken blir sløyd.

- Sloet går i noen tanker, fisken i andre tanker. Vi har også et filtreringsanlegg om bord som filtrerer prosessvannet. I tillegg er det C-flow pumpe som pumper fisken inn, slik at fisken kommer seg skånsomt inn i båten, forteller Arnesen. 

I starten vil det være åtte til ti personer som skal arbeide på fabrikken.

- Når vi går over til full produksjon vil det være cirka 36 personer i sving i fabrikken, legger han til.

Les også: Video: «Norwegian Gannet» på sjøprøver

Maskinsjef Idar Vaulen og 2.maskinist Bendik Larsson sier de har svært god plass i maskinrommet om bord i Norwegian Gannet, og er glad for at alt er så oversiktlig og flott utført på slaktebåten. Foto: Therese Soltveit/Kyst.no.

Ny hverdag

Maskinsjef Idar Vaulen sier til Kyst.no at han har jobbet på flere båter innen havbruksnæringen før, men er svært spent på den nye arbeidshverdagen om bord, og sier mye er nytt for mannskapet. 

- Denne båten er et helt annet konsept enn brønnbåter, som primært fører laks mellom anlegg og slakteri. «Norwegian Gannet» går rett til lokalitetene og pumper fisken direkte til fabrikken vår om bord, hvor den bedøves, avlives, sløyes og tas over på RSW-kjøletanker og blir losset til landanlegg i Danmark, sier Vaulen.

Et RSW-anlegg (refrigerated sea water-anlegg) er et kjølesystem som bruker sjøvann for å kjøle ned og holde fisk og annen fangst kald om bord i brønnbåter, fiskebåter og bearbeidingsanlegg.

Han legger til at det blir veldig spennende å jobbe på ett så unikt fartøy som dette. 

2.maskinist Bendik Larsson viser Kyst.no rundt i maskinrommet, og påpeker det er stor plass for dem å jobbe, samt oversiktlig. 

- Det er slik alle maskinrom bør være, påpeker han. 

Se bilder av maskinrommet under.