Bjørn-Erik Stabell (45) er Sjømatrådets nye fiskeri- og sjømatutsending i Spania. Foto: Marius Fiskum/Norges sjømatråd.

Skal ta Spania med storm

Bjørn-Erik Stabell i Norges sjømatråd ønsker å få mer norsk sjømat tilgjengelig på det spanske markedet, og tar nå intensivt spansk kurs for lære språket, slik at han kan ta Spania med storm. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tidligere bransjeansvarlig for laks Bjørn-Erik Stabell (45) i Norges Sjømatråd sier til Kyst.no at han enda ikke formelt har tatt over som Sjømat og fiskeriutsending i Spania. Men har allerede startet å etablere seg i hovedstaden Madrid.

Han reiser til Spania da nåværende sjømatutsending Hildegunn Fure Osmundsvåg skal starte egen eksportørbedrift i Norge. Allerede har han tatt over oppgavene som er sensitive med tanke på kontakt med næring og kjeder.

 Nå for tiden jobber Stabell også knallhardt for å lære seg språket.

- Jeg startet helt på null i desember og det går fremover. Jeg forstår mye av det som blir sagt, men har nok en del igjen før jeg er i stand til å føre en samtale. Men det kommer. Den første milepælen var et foredrag for noen og 40 journalister og andre på et event i mars. Det gikk ganske så bra sier de som hørte på, sier han fornøyd. 

Fra laks til flere arter

Den første tiden i Spania beskriver han som super.

- Jeg er veldig heldig. Eksportørene i Norge gjør en svært god jobb i Spania. Hildegunn og Maria som er vår lokale kollega, har gjort en super jobb og klart å bygge et sterkt team med eksportørene som har gitt gode effekter både på skrei og laks. Det er med mye ydmykhet jeg skal ta over etter en rekke dyktige utsendinger i Spania, sier Stabell, og legger til at han gleder seg til å få alvor ta fatt på den nye jobben.  

- Hva gjorde at du ville til Spania og over i en helt annen jobbstilling? 

- Den viktigste grunnen var at Sjømatrådet hadde et behov for en person med min profil i Spania. Jeg ble derfor spurt om jeg ønsket å ta over denne rollen. Det hadde jeg svært lyst til – og det er jo en forutsetning for å kunne ta fatt på en så omfattende jobb som det å være utsending er. Etter å ha jobbet med bare laks i mange år ser jeg frem til å få jobbe med hele spektret av arter og deler av næringen, sier han.

Norsk sjømat i Mercadona Spania. Klikk for større bilde. Foto: Norges sjømatråd.

God sparringspartner

Stabell har ambisjonene for de neste årene klar, da han vil være en god representant for Sjømatrådet og norsk sjømat i Spania.

- Jeg ønsker å bli skikkelig god på den spanske konsumenten, det spanske sjømatmarkedet, handelskanalene og ikke minst kunne være en god sparringspartner for alle de norske eksportørene som ønsker å lykkes i et av de viktigste markedene for sjømat i Europa og verden, forteller han.

Enorme muligheter for norsk sjømat

Stabell er klar på at han ser enorme muligheter for norsk sjømat i landet.

- Spanjolene elsker sjømat og spiser mye ulik mat fra havet. Laksen har vokst enormt siden 2011 og etablert seg som en av de mest prefererte artene både til hverdag og helg. Den er også på topp 5 listen ute på restaurant.

Han peker også på at sushimarkedet har hatt en betydelig økning.

- Det er et stort potensial i å få de til å lage dette hjemme. 82 % bestiller det kun på restaurant. Fortsatt er det bare 1 av 4 som oppgir at de spiser sushi en eller flere ganger i året.  

Kan få suksess i tapassegmentet

Fjordørreten sier han derimot ikke har etablert seg helt ennå i landet, men Stabell sier Sjømatrådet mener den har et potensial innenfor tapassegmentet som ikke er utnyttet.

- Dette vil imidlertid ta tid. Vi må huske at Spania har sin egen ørret. Den forveksles på navn med vår, men er en helt annen fisk. 

 Når det gjelder promotering av Norsk Fjordørret sier han at det investeres ikke i denne arten i Spania per dags dato.

Bjørn-Erik Stabell har i mange år fokusert på laks og ørret. Nå skal 45-åringen sørover til varmere trakter for å ta for seg hele sjømatsegmentet som sjømatutsending i Spania. Klikk for større bilde. Foto: Marius Fiskum/Norges sjømatråd.

- Totalbudsjettet for fjordørret er globalt bare tre millioner kroner, og etter enighet med bransjen investeres disse pengene utelukkende i fjernmarkedene, sier han.

Satses i vekstvinneren Spania

Ettersom laksen har vokst nesten uavbrutt i Spania siden 2011, bestemte Sjømatrådet allerede da for å satse skikkelig i Spania.

- Vi fikk opp synligheten med tung TV-markedsføring. Etter dette har laksen vokst hvert år minus i 2016. Det var året hvor prisene økte mye, og dette sammen med at supermarkedene erstattet laksen med andre arter var nok hovedårsaken til at det stoppet litt opp. Det bidro nok heller ikke positivt at vi kuttet budsjettene på Spania noe som igjen gjorde at vi måtte kutte på tv-markedsføringen og synligheten gikk ned, forklarer Stabell.

- I 2018 allokerte vi igjen ekstra budsjetter som Hildegunn og Maria i tett samarbeid med eksportørene har investert på en slik måte at Spania igjen var vekstvinneren, legger han til.  

På laksesiden i Spania investeres blant annet i omdømmebyggende arbei,  både i handelskanalene, media og ut mot konsument.

- I tillegg gjennomfører vi to perioder med TV-reklame som skal styrke omdømmet og posisjonen til laks fra Norge i tillegg til preferanse. Dette gjør vi i samarbeid med eksportørene som jobber svært godt ut mot handelen med aktivisering og produktutvikling, sier Stabell avslutningsvis.

  • Bjørn-Erik kommer fra Storfjord i Troms og er utdannet siviløkonom fra Handelshøgskolen BI. Han har lang fartstid innen markedsføring og markedsarbeid.
  • Stabell startet i Sjømatrådet i 2005 etter 10 år i Procter & Gamble, og har blant annet vært markedssjef for Norden før han ble bransjesjef for laks i 2009.
  • Som markedssjef for laks i Norges sjømatråd har Stabell blant annet ledet «Laks er viktig for Norge»-prosjektet.