Suksess med første havbrukskonferanse
Studentgruppen BIS Seafood avholdt i går sin første havbrukskonferanse med fullsatt sal, der studentene fikk høre om både muligheter og utfordringer i bransjen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Mandag ettermiddag gikk startskuddet for interesseorganisasjonen BIS Seafood sin første havbrukskonferanse. Gruppen ønsker å markedsføre sjømatnæringen blant studenter, og forhåpentligvis være med på å åpne dører og knytte tettere kontakt med næringen.
Faglig tyngde
Rasmus Bjånesøy og Eirik Bjørnstad som startet opp studentgruppen forteller til Kyst.no at de har jobbet hardt de siste to månedene for å få sjømatdagen til å gå så knirkefritt som mulig.
- Det er mye planlegging, organisering, samt uforutsette ting som dukker opp, så gjengen som en helhet har jobbet bra i lag for å få dette på plass.
De ivrige studentene var spent på om de ville klare å fylle salen med tilhørere, men med trekkplaster som Arne Hjeltnes, Trude Nordli fra Sjømat Norge, Webjørn Barstad fra Lerøy og Thomas Bakke fra Seafood People, kunne gjengen glede seg over en tilnærmet full sal da startskuddet gikk for dagen.
Hjeltnes, som selv har studert på BI, forteller til Kyst.no at han synes det er et svært positivt engasjement fra studentente.
- Jeg nølte ikke med å takke ja da jeg fikk muligheten til å formidle mine kunnskaper om næringen til studentene. Jeg kan kjenne meg igjen i de, og det er fint å kunne vise dem hva denne næringen dreier seg om.
Les også: Et springbrett for studenter mot sjømatnæringen
- Trenger all kompetanse
Trude Nordli fra Sjømat Norge sier til Kyst.no at arrangementet lover godt for fremtiden til havbruksnæringen.
- Det er veldig kjekt at de tar iniativ på BI til et slikt arrangement, det er utrolig mange som er interesserte virker det som. Jeg mener det er veldig viktig å få ut budskapet om sjømat, mange kjenner ikke næringen, og vet ikke hvor stort det er og hva vi står for.
Nordli legger til at det er behov for all type kompetanse inn i havbruksnæringen, og synes derfor det er positivt at de får muligheten til å formidle dette til studentene som består av mange ulike utdanningsløp.
Maksimere kiloprisen
Webjørn Barstad fra Lerøy snakket til studentene om hvordan selskapet deres jobber med produktutvikling, salg og distribusjon, og om hvordan de arbeider for å treffe trender og sikte seg inn på unge målgrupper.
- Vi jobber for å selge måltidsopplevelser, det skal ikke bare være et stykke fisk og ferdig med det. Som gode økonomistudenter skal dere ha en forståelse for hvilken kilopris en liten sushibit kan ende opp med. Det er et utrolig stort potensial når man kan få en pris på 700 kr kiloen i sluttproduktet. Man selger en opplevelse og et måltid, ikke bare en fisk.
Barstad fortalte studente at dette er kjernen av det de jobber med i Lerøy, å skape attraktive produkter.
- Strålende fornøyd
BIS Seafood med Bjånesøy og Bjørnstad i spissen, fortalte til Kyst.no at de var svært fornøyd med hvordan Sjømatdagen gikk.
- Det var et utrolig bra oppmøte, og både vi og studentene har fått masse bra faglig påfyll.
Gruppen vil nå jobbe fremover med å arrangere flere bedriftsbesøk til relevante arbeidsplasser i havbruksnæringen.
BIS Seafood har allerede vært på besøk til Austevoll, der de blant annet fikk se hvordan den daglige driften hos oppdrettsselskapet Langøylaks fungerer. Noen i gruppen har mer kjennskap til næringen enn andre, og interesseorganisasjonen består totalt av et styre på syv medlemmer.
Etter en vellykket sjømatdag, kunne studentene sette kursen mot «Rederiet», BI sin egen studentpub, der faglige og sosiale arrangementer kombineres med noe godt i glasset.