Fra denne uken vil Seaborn bruke en mer miljøvennlig plast på alle deres videreforedlet produkter i selskapet. Arkivfoto.

Tar et slag for miljøet

Seaborn tar miljø på alvor og vurderer nå en rekke tiltak og forhold for å minske påvirkning av miljøet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salgsansvarlig i Seaborn, Maria G. E. Barroso, sier de jobber med å etablere miljømål for ulike deler av virksomheten i Seaborn. 

- I dag bruker vi mest mulig togtransport istedenfor bil hvor det er mulig. Fokuset er mer direkte transport istedenfor bruk av terminaler for igjen å redusere våre fotavtrykk i naturen, poengterer hun.

Forminske fotavtrykket

Fra denne uken vil Seaborn bruke en mer miljøvennlig plast på alle deres videreforedlet produkter i selskapet.  Dette gjelder på alle deres vakuumerte produkter i første omgang, men på sikt vil alle produktene deres ha en mer miljøvennlig emballasje.

- Den miljøvennlige plasten og «filmen» er laget med hjelp av plantemateriale som sukkerrør, en fornybar ressurs og erstatter fossile kilder. Denne plasten har et lavere CO2-fotavtrykk sammenlignet med vanlig plast, understreker Barroso.

Hun forteller til Kyst.no at de vil utfordre næringen å gå på samme spor.

- Dette er kun en begynnelse, helt nedbrytbar plast blir ikke brukt i kontakt med mat enda, men det er neste steg. Resirkulering er utfordringen og her må politikerne i alle land på banen for å gjøre det lett å resirkulere plast hos husholdningene, men vi gir budkspaet og alle må jobbe med det, legger hun til.

Viktig for konsumentene

Barroso sier at dette er bare begynnelsen og selskapet søker aktivt nye løsninger for materialer og produkter, med hensyn til pakning og emballasje.

- Med dette vil vi kommunisere vår forpliktelse til naturen og at vi tar vår del av ansvaret. Vi jobber sammen med våre kunder og samarbeidspartnere, for å finne bedre løsninger hvor dette er mulig på sikt.

- Vi ser klart at jobben vi gjør i Seaborn, blir verdsatt blant mange av våre kunder som også har sine krav til miljøet.  Samtidig ser vi at den nye generasjonen av laksekonsumenter er opptatt av miljø og de krever mer fra oss som produsent av laks og ørret og da av Seaborn, sier hun avslutningsvis.